اسكتش "التريند اللي هيودينا في داهية"
🎬 المشهد الأول: (الفصل – بداية اليوم)
(مينا قاعد ماسك الموبايل، مركز جدًا، وبيصور نفسه وهو بيعمل حركات غريبة)
مينا: (بحماس شديد) ياااااه يا جماعة… ركبت التريند الجديد! اسمه "تحدي المكنسة"! 🤣
(يحط مكنسة في نص الفصل ويقعد يتصور جنبها بفخر)
بيتر: (واقف مستغرب) يا ابني ده مكنسة! إيه التريند في الموضوع؟!
مينا: (بفخر) التريند بيقول إن المكنسة تقدر توقف لوحدها! وده بيخلي الفيديو يجيب ملايين المشاهدات!
بيتر: (ساخر) طب ما المكنسة عندنا في البيت واقفة لوحدها من 15 سنة ومحدش اهتم… يبقى أنا كنت أقدر أبقى تريند عالمي ومش عارف!
(مريم تدخل – شايلة كتبها – تبص عليهم وتضحك)
مريم: إنتو جادين؟ يعني الناس دلوقتي بتسيب المذاكرة، تسيب الصلاة، تسيب حياتهم كلها… ويقعدوا يتفرجوا على مكنسة واقفة لوحدها؟!
مينا: (متحمس جدًا) أيوةاا… وده اللي بيجيب لايكات يا مريم!
بيتر: (يغمز لمريم) ما هو طبيعي يا بنتي… أصل مينا نفسه بقاله واقف زي المكنسة من أول السنة… مش فارقة!
(ضحك عالي من الطلبة – مينا يزعل شوية لكنه يكمل)
🎬 المشهد الثاني: (الفسحة في المدرسة)
(مينا يجري ورا عربية ببطء وهو بيصور نفسه – بيحاول يقلد تحدي الكيكي)
مينا: (وهو بيرقص) "كيكي… دو يو لوف مي؟" 😎
(يخبط في عمود نور ويقع على الأرض – الناس كلها تضحك)
بيتر: (يجري عليه) ياااااه يا عم… ده كان ناقص العربية تدعسك ويبقى أول جنازة معمولة على أغنية راب!
مريم: (بغضب) إنت مجنون يا مينا! التريند ده خطييييير… ناس في أمريكا اتصابت واتحبست عشان عملوه!
مينا: (بيضحك رغم الألم) معلش يا جماعة… المهم الفيديو هينتشر!
بيتر: (ساخر) أيوة هينتشر… في قسم الشرطة والمستشفى!
🎬 المشهد الثالث: (في البيت – بالليل)
(مينا واقف قدام الكاميرا – معاه طبق تلج كبير – بيعمل تحدي دلو التلج)
مينا: (بحماس) وده التريند اللي جاب العالم كله! تحدي التلج… يلا ياااا رب!
(يرمي على نفسه الدلو – يصرخ من البرد)
مينا: آآآآآاااااه يااااااا نااااااااي! 🥶
(أمه تدخل بسرعة)
الأم: إيه يا ابني إيه اللي بيحصل؟! حد دلق عليك التلاجة كلها؟!
مينا: (بردان) لأ يا ماما… ده تريند عالمي… هتشهّرني!
الأم: (مستغربة) يعني الناس في العالم كله بقوا يرموا على نفسهم تلج عشان يتشهروا؟ طب ما تيجوا كلكم تذاكروا… يمكن تتشهروا إنكم طلعتوا الأوائل!
بيتر: (قاعد بيتفرج وهو بيضحك) والله يا طنط معاك حق… ده أول واحد هيموت برد وهو في أوضة مكيفة!
🎬 المشهد الرابع: (في الشارع)
(مينا وبيتر ماشيين – مينا بيصور نفسه وهو بيعمل رقص عشوائي على تيك توك)
مينا: (بيرقص بغرابة) بص يا بيتر! ده التريند الجديد… أي أغنية تضرب، نرقص من غير أي معنى!
بيتر: (ساخر) يا عم انت مش محتاج موسيقى… إنت أصلاً حياتك كلها رقصة عشوائية من غير معنى!
(مريم تظهر – شايلة عصير)
مريم: (تضحك) بجد أنا مش فاهمة… يعني الناس عندها مواهب: في ناس ترسم، تغني، تخدم، تبتكر… وإنت موهبتك إنك تعمل حركات غريبة قدام الكاميرا؟!
مينا: (مدافع) أيوةاا… وبكده ممكن أبقى مشهور زي نجوم التيك توك!
مريم: (بهدوء) بس فين فرحتك الحقيقية؟ الشهرة بتقعد يومين وتخلص… لكن حياتك ومستقبلك هو اللي بيبقى.
(مينا يسكت لحظة – بس يرجع يضحك ويكمل رقص)
🎬 المشهد الخامس: (في الكنيسة – اجتماع شباب)
(الأب الكاهن بيتكلم – الشباب قاعدين يسمعوا)
الأب الكاهن: يا أحبائي… عايز أسألكم سؤال: مين هنا شارك في تريند قبل كده؟
(الشباب يرفعوا إيديهم – مينا يرفع إيده أعلى واحد)
الأب الكاهن: طيب… وبعد ما التريند خلص؟ إيه اللي فضل معاكم؟
(سكون – الشباب يسكتوا – مينا يبص في الأرض)
الأب الكاهن: شوفوا يا ولاد… التريند زي فقاعة الصابون: شكلها حلو، لكن بتفرقع بسرعة. اللي يفضل هو اللي عملته لحياتك مع ربنا.
عايز تعمل تريند؟ اعمل تريند يخلي الناس تفتكر كلمة ربنا، يخليهم يضحكوا فرح نقي، يخليهم يشوفوا إنك مسيحي فرحان مش تعيس.
مريم: (بحماس) يعني نقدر نعمل "تحدي المحبة"! كل واحد يساعد محتاج ويصور الخدمة!
بيتر: (مبتسم) أو "تحدي الإنجيل"! كل يوم آية ونشاركها مع أصحابنا!
مينا: (بتأثر) يعني… ممكن أكون مشهور عند ربنا مش عند الناس؟
الأب الكاهن: أيوة يا ابني… لأن عند ربنا قيمتك مش بتقاس باللايكات، لكن بمحبتك وخدمتك.
(مينا يحط الموبايل في جيبه – واضح إنه اتأثر)
🎬 المشهد الأخير: (كلهم واقفين مع بعض – يخاطبوا الجمهور)
مينا: أنا كنت فاكر التريند هو حياتي… بس لقيته بيسرق وقتي، بيضحك الناس عليا، وبيخليني أنسى إني محبوب من ربنا.
من النهاردة… التريند بتاعي هو المسيح.
بيتر: أنا مش لازم أركب أي موجة… كفاية إني أمشي معاه هو الطريق.
مريم: حياتنا ليها معنى مش بالشهرة المؤقتة… لكن بالفرح الأبدي.
الجميع معًا: مش كل تريند نمشي وراه… لكن نمشي ورا المسيح اللي بيدينا الحياة.
(إضاءة هادية – موسيقى فرح – الشباب يمسكوا إيد بعض ويخرجوا)
✅ الرسالة النهائية:
- التريند ممكن يضحكك لحظة لكنه ممكن يوجعك العمر كله.
- قيمتك مش في كام واحد شافك، قيمتك في اللي خلقك ومات عشانك.
- اعمل تريند يخدم ربنا ويخلي حياتك ليها معنى حقيقي.
📌