أخر المواضيع

لعبة وفكرة لاحد الابن الضال

لعبة وتجربة لأحد الإبن الضال 



بداية الفقرة 

قم بتجميع  بعص الأشياء من حياتنا اليومية كوسائل إيضاح لقصة الابن الضال:

فلوس، صندل، خاتم، فتافيت أكل، صورة أو لعبة بشكل خنزير،لعبة تمثل العجل المسمن، دعوة لاحتفال، إلخ

فكرة ١

للسن الصغير، إستخدم الأشياء المجمعة كوسائل إيضاح أثناء سرد القصة. 

للسن الأكبر إستخدم الأشياء المجمعة كوسيلة ليتعرف الأطفال على القصة، في إطار لعبة.. أنظر الأفكار التالية:

فكرة ٢

 قبل وصول المخدومين، خبء الأشياء المجمعة حول الغرفة، بحيث يمكن رؤية جزء منها على الأقل. بعض الأشياء قد لا تحتاج لتخبئة جيدة مثل قطع الخبز... قبل بدء الدرس، اعط لكل مخدوم ورقة و قلم، ودعهم يسيرون حول الغرفة بحثا عن (سبع) أشياء متعلقة بقصة اليوم ثم تخمين القصة. (شروط اللعبة: ممنوع الكلام، أو مشاركة الآراء. إذا وجدت أحد الأشياء، اكتب إسمه و مكانه في الورقة الخاصة بك). بعد عملية البحث، يجلس المخدومون ويقوموا بتجميع النقاط [(١ نقطة للعثور على أحد الأشياء x ٧ أشياء مخبأة) + ٣ نقاط لتخمين القصة= ___\١٠]، لمعرفة الفائزين. 
  

فكرة ٣

 خبء كل من الاشياء المجمعة في كيس مغلق، و ضع سؤالا لكل كيس (يمكنك إستخدام اسئلة على درس الاسبوع الماضي، أو اسئلة عامة من الكتاب المقدس مثلا). قسم المخدومين لمجموعتين، وأقم مسابقة لحل الأسئلة. مع كل إجابة صحيحة، تحصل المجموعة على الكيس الخاص بالسؤال، ويمكنها فتحه لكن بدون رؤية المجموعة الاخرى لما يوجد بداخله. تفوز المجموعة التي تستطيع تخمين القصة أولا، عن طريق الأشياء التي قاموا بتجميعها بحل الأسئلة.

تجربة تنفع للابن الشاطر 

الجنيه بيشير للابن الضال والميه الملونة بتشير للخطايا اللي كان عايش فيها خنقتة مش قادر يعيش ندم انه ترك ابوة حاول يطلع نفسة من اللي هو فيه مش نافع بالظبط لو حاولنا نطلع الجنية بايدينا لازم هنتبل مفيش حل غير انه يرجع لابوه وندم  وع اللي عملة وكان محتار يرجع لابوة والا لا !!؟هل هيقبله ويسامحة والا لا !؟ واللي حصل انه قال الان اقوم واذهب الي ابي هنجيب الكوب والشمعه او ورقه بدل الشمعه لو مش متاحة ودة بيشير لمقابله الابن اللي بقي شاطر مع ابوه اول ما شافة ابوه حضنة ونسي كل حاجة عملها وفرح بيه والكوب هيمتص الميه كلها والجنيه يتشال من عليه الحمل اللي هى الخطايا زى المسيح بالظبط لما بنتوب توبه حقيقية بيشيل من علينا كل خطية وبيغفرها وبنرجع اولاد شطار بعد ماكنا ضالين .
منقول من جروبات الخدمة الرب يعوض كل من له تعب فى الخدمة. 
تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -