أخر المواضيع

اسكتش "فرصة جديدة"

اسكتش فرصة جديدة.


مناسب لمراحل ثانوى وشباب


الفصل الأول: البداية - "اليأس والتحدي"


المشهد الأول: (غرفة مينا)

الإضاءة خافتة، وصوت المطر يُسمع في الخلفية. يجلس مينا في غرفته، ممسكًا بمفكرة قديمة. تبدو عليه علامات الحزن والإحباط.


مينا (يقرأ بصوت منخفض):

"أهداف السنة الماضية:


1. قراءة الكتاب المقدس بانتظام



2. الانضمام لخدمة الكنيسة



3. تحسين علاقتي بأصدقائي



4. التوبة عن خطاياي اليومية..."




ينظر إلى المفكرة بتأمل، ثم يلقي بها على المكتب بإحباط.


مينا (بنبرة حزينة):

"كل سنة نفس الأهداف، وكل سنة بفشل في تحقيقها... ليه بحس دايمًا إني مش قادر أتغير؟"


يجلس مينا على حافة السرير، ينظر إلى السقف وكأنه يبحث عن إجابة.


مينا (يحدث نفسه):

"يمكن المشكلة فيَّ أنا، يمكن ربنا خلاص فقد الأمل فيَّ."


يُسمع صوت طرق على الباب، ويدخل صديقه (بيتر) بابتسامة عريضة.


بيتر:

"يا مينا، ليه قافل على نفسك كده؟ ده إحنا في ليلة رأس السنة! كل الناس بتحتفل، وإنت قاعد هنا لوحدك."


مينا (بصوت منخفض):

"بيتر، بجد مش حاسس إن عندي حاجة أحتفل بيها. السنة اللي فاتت عدت من غير ما أحقق حاجة."


بيتر (يجلس بجواره ويضع يده على كتفه):

"كلنا بنعدي بأوقات صعبة، لكن لازم نتفائل. السنة الجديدة دي فرصة جديدة... ربنا بيدينا كل سنة صفحة بيضاء نبدأ من أول وجديد."


مينا (بشك):

"أنا مش عارف يا بيتر... حاسس إن الدنيا قفلت في وشي."


بيتر:

"إيه رأيك تيجي معايا الكنيسة بكره؟ هيبقى في اجتماع للشباب، ونبدأ السنة بالصلاة والخدمة."


مينا (بتردد):

"هفكر في الموضوع... لكن مش بوعدك."



---


الفصل الثاني: اللقاء الأول - "الكنيسة"


المشهد الثاني: (قاعة الكنيسة)

الإضاءة مشرقة، القاعة مزدحمة بالشباب. الأب يوحنا يقف أمامهم، ممسكًا بالإنجيل.


الأب يوحنا:

"يا أحبائي، السنة الجديدة هي هدية من ربنا، فرصة نتغير ونتقرب منه. كل واحد فينا عنده حاجات عايز يغيرها أو يحققها. تعالوا نصلي مع بعض علشان ربنا يدينا قوة نبدأ من جديد."


يرفع بيتر يده بحماس.


بيتر:

"أنا نفسي السنة دي أخدم أكتر في الكنيسة وأساعد الناس اللي بعيد عن ربنا."


الجميع يصفقون بحرارة.


الأب يوحنا:

"حلو جدًا يا بيتر. في حد تاني عنده حلم أو قرار للسنة الجديدة؟"


يتردد مينا للحظة، ثم يرفع يده بتردد.


مينا:

"أنا... أنا نفسي أتخلص من الشعور بالفشل. نفسي أعيش حياة مختلفة السنة دي."


الجميع ينظرون إلى مينا بتشجيع.


الأب يوحنا (بابتسامة):

"دي خطوة جريئة يا مينا. ربنا معاك، وكلنا هنا علشان ندعم بعض."



---


الفصل الثالث: الذكريات والصراعات - "ذكريات الماضي"


المشهد الثالث: (في البيت)

يعود مينا إلى منزله بعد الاجتماع. يجلس بمفرده في غرفته، يفكر في القرارات التي اتخذها.


مينا (يحدث نفسه):

"أنا فعلاً عايز أتغير، لكن كل مرة بحاول، بفشل. إيه اللي ممكن أعمله علشان أبقى شخص مختلف؟"


يبدأ مينا يتذكر بعض المواقف الصعبة من العام الماضي: شجاراته مع أصدقائه، فشله في عمله، وبعده عن الله.


فلاش باك - شجار مع صديق (سامح)

سامح:

"إنت دايمًا بتوعد وما بتوفيش بوعودك يا مينا. أنا زهقت من الكلام اللي مفيش وراه فعل."


مينا:

"أنا آسف، بس كنت مضغوط."


سامح:

"الضغط ده مش عذر. لازم تاخد مسؤولية أفعالك."


ينتهي الفلاش باك، ويعود مينا إلى واقعه.


مينا (بصوت مكسور):

"لازم أبدأ من جديد، لكن إزاي؟"



---


الفصل الرابع: التوبة والعودة - "البحث عن الله"


المشهد الرابع: (الكنيسة - وقت متأخر من الليل)

يدخل مينا الكنيسة وحيدًا في وقت متأخر من الليل. يجلس في ركن هادئ ويبدأ بالصلاة.


مينا (بصوت متأثر):

"يا رب، سامحني على كل لحظة بعدت فيها عنك. أنا محتاجك في حياتي... اديني بداية جديدة."


تتسلل دموع مينا وهو يصلي. يظهر الأب يوحنا فجأة.


الأب يوحنا:

"مينا؟ إيه اللي جابك هنا في الوقت ده؟"


مينا:

"كنت محتاج أصلي... حاسس إني بعيد عن ربنا."


الأب يوحنا:

"ربنا دايمًا قريب منك يا مينا، وإنت مش لوحدك. دي بداية جديدة ليك، وربنا دايمًا بيستنى ولاده يرجعوا له."



---


الفصل الخامس: الخدمة والمغفرة - "رحلة التغيير"


المشهد الخامس: (خدمة الشباب - الكنيسة)

يقرر مينا الانضمام إلى فريق خدمة الشباب. يبدأ في المشاركة بالأنشطة الخيرية وزيارات المستشفيات.


بيتر:

"برافو عليك يا مينا، أنا فخور بالتغيير اللي عملته."


مينا:

"أنا اللي فخور بإن ربنا سامحني واداني فرصة جديدة."


يلتقي مينا بصديق قديم (يوسف) الذي ابتعد عن الكنيسة منذ فترة.


يوسف:

"مينا؟ مش مصدق إنك رجعت للكنيسة وبتخدم كمان!"


مينا:

"كلنا بنغلط يا يوسف، لكن ربنا دايمًا بيدينا فرصة تانية. تعالى معانا بكره، هنزور دار أيتام ونفرح الأطفال."


يوسف (بتردد):

"مش عارف... بس هحاول."



---


الفصل السادس: المواجهة والتحدي - "الصمود أمام الشكوك"


المشهد السادس: (خدمة الشباب في دار الأيتام)

ينضم يوسف إلى مينا وفريق الخدمة في زيارة دار الأيتام. هناك، يشعر بالسلام الداخلي لأول مرة منذ سنوات.


طفل صغير (يمسك بيد يوسف):

"شكراً إنك جيت تزورنا يا عمو."


يوسف (بابتسامة ودموع في عينيه):

"أنا اللي شكران ليكم، رجعتولي الأمل."


بيتر (يهمس لمينا):

"شايف؟ دي ثمار الخدمة. التغيير الحقيقي بيبدأ لما نخدم الآخرين."



---


الفصل السابع: الاحتفال بالنجاح - "نهاية العام"


المشهد السابع: (الكنيسة ليلة رأس السنة الجديدة)

تجتمع الكنيسة للاحتفال بنهاية العام. الجميع يترنمون بأغاني الفرح والسلام.


الأب يوحنا:

"يا أحبائي، السنة دي شفنا تغيير حقيقي في حياتنا. كل واحد فينا مر بتحديات، لكن ربنا كان دايمًا معانا. خلينا ندخل السنة الجديدة بإيمان وثقة في محبته."


مينا (يلتفت للجميع):

"أنا عايز أشكر ربنا على كل لحظة، وعلى كل حد دعمني. السنة دي كانت بداية جديدة ليا، وأتمنى إننا كلنا نستمر في طريقنا مع ربنا."


الجميع يصفقون ويشتركون في ترنيمة جماعية تعبّر عن الأمل والتجديد.



---


ختام الاسكتش


ينتهي الاسكتش بجلسة صلاة جماعية وشكر لله على السنة الجديدة.


تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -