أخر المواضيع

اسكتش كلمات المحبة من فضلك اسف شكرا

 "كلمات المحبة" من فضلك اسف شكرا

اسكتش كلمات المحبة


الشخصيات:


1. سمير (طفل شقي)



2. ماريا (طفلة مهذبة)



3. الأب يوحنا (كاهن الكنيسة)



4. مينا (طفل ذكي يساعد الأب)



5. الأطفال (مجموعة تشارك في الفعل والتفاعل)





---


المشهد الأول: (في الفصل أثناء الأنشطة اليومية)


(الأطفال يلعبون ويرسمون، وسمير يبدو مستعجلاً ويريد أن يأخذ أشياء بدون إذن.)


سمير: (بصوت عالٍ) ماريا، هاتِ القلم الأحمر بتاعك، عايز أستخدمه!


ماريا: (غاضبة) سمير! إيه الطريقة دي؟ لازم تقول "من فضلك"!


سمير: (بتحدٍ) ما أنا محتاجه! ليه أقولها؟


ماريا: (تذهب إلى مينا) مينا، سمير مش بيتعامل بطريقة لطيفة خالص!


مينا: لازم نكلم أبونا يوحنا. أكيد هيعرف يعلمنا حاجة عن التصرفات دي.




---


المشهد الثاني: (دخول الأب يوحنا)


(الأطفال يركضون نحو الأب يوحنا الذي يحمل إنجيلاً صغيراً، ويجلس بينهم.)


الأب يوحنا: سلام المسيح يا أولادي! فيه إيه؟ ليه الوجوه زعلانة؟


ماريا: سمير مش بيقول "من فضلك" ولا "شكراً" لما يحتاج حاجة!


سمير: (بصوت منخفض) ما فكرتش إن الموضوع مهم!



(الأب يوحنا ينظر إلى سمير بلطف ويضع يده على كتفه.)


الأب يوحنا: يا سمير، هل تعلم أن كلماتنا تعبر عن قلوبنا؟ لما بنستخدم كلمات مثل "من فضلك" و"شكراً" و"آسف"، إحنا بنظهر محبة الله في تصرفاتنا.




---


المشهد الثالث: (قصة تعليمية)


الأب يوحنا: تعالوا أحكي لكم حكاية صغيرة. كان فيه طفل اسمه بيتر، وكان دايماً ياخد كل حاجة من أصحابه بدون ما يطلب بلطف. أصحابه زعلوا منه وبطلوا يتكلموا معاه.


ماريا: وبعدين؟


الأب يوحنا: بيتر راح لوالده وقاله: "ليه أصحابي مش بيحبوني زي الأول؟" فقاله والده: "الكلمات الطيبة يا بني، زي مفتاح القلب. لما تستخدم كلمات مثل من فضلك وشكراً وآسف، هتفتح قلوب الناس ليك".


سمير: (بفضول) وبيتر عمل إيه؟


الأب يوحنا: بيتر بدأ يستخدم الكلمات الطيبة، وكل أصحابه رجعوا يحبوه.




---


المشهد الرابع: (تطبيق القصة عملياً)


الأب يوحنا: تعالوا نعمل نشاط! كل واحد هيطلب حاجة من الثاني، لكن بطريقة لطيفة.



(الأطفال يتبادلون الأدوات بطريقة مرحة.)


مينا: ماريا، من فضلك ممكن تعطيني ألوانك؟


ماريا: طبعاً يا مينا، تفضل.


مينا: شكراً يا ماريا!


ماريا: على الرحب والسعة!



(سمير يبدو متردداً، ثم يقرر المشاركة.)


سمير: (بخجل) ماريا، من فضلك ممكن تعطيني القلم الأحمر؟


ماريا: أكيد يا سمير.



(يأخذ القلم وينظر إليها.)


سمير: شكراً يا ماريا، وأسف على الطريقة اللي كلمتك بيها قبل كده.


ماريا: مقبول اعتذارك يا سمير!




---


المشهد الخامس: (تعزيز الرسالة)


الأب يوحنا: شوفوا يا أولاد، لما بنستخدم كلمات المحبة، إحنا مش بس بنعيش في سلام مع بعض، لكن بنفرح قلب الله كمان. تذكروا كلام بابا يسوع: "أحبوا بعضكم بعضاً كما أحببتكم أنا".





المشهد السادس: (خاتمة مرحة)


مينا: أنا قررت أستخدم كلمات المحبة في البيت والمدرسة!


ماريا: وأنا كمان هعلم أخويا الصغير يقول "من فضلك" و"شكراً".


سمير: وأنا خلاص فهمت، كلمات المحبة بتخليني سعيد وكل الناس بتحبني!



(الجميع يمسكون أيديهم وينشدون ترنيمة عن المحبة والتعامل بلطف، مع الأب يوحنا.)



---


النهاية:


الأب يوحنا: بارككم الرب يا أولادي. تذكروا أن المحبة تبدأ من كلمة طيبة!



(يحيي الجميع الأب يوحنا ويخرجون في جو من الفرح والمحبة.)

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -