أخر المواضيع

مجموعة اسكتشات لحفلة رأس السنة وعيد الميلاد لمراحل ابتدائى

مجموعة اسكتشات متنوعة لحفلة رأس السنه وعيد الميلاد

اسكتشات لحفلة رأس السنة وعيد الميلاد

 

🎭 اسكتش “محكمة السنة الجديدة الممتدة”


(طويــــل – كوميدي – روحي – مناسب لمرحلة ابتدائي)



---


🧑‍⚖️ الشخصيات الأساسية:


1. القاضي "جدو سِنّة"



2. سنة 2024



3. سنة 2025



4. فرحة



5. كسل



6. مذاكرة



7. صلاة



8. تنظيم (طفلة/طفل منظم جداً)



9. فوضى (الضدّ بتاعه، بيبوظ كل حاجة)



10. موبايل (طفل لابس لبس موبايل – شخصية مضحكة جداً)



11. ماما وبابا



12. مجموعة أطفال (كورال + مشاركين)



13. الحارس





---


🎬 المشهد الأول: افتتاح المحكمة


(الستار يفتح على قاعة محكمة مرسوم على الخلفية كلمة “محكمة السنة الجديدة”. القاضي واقف بياكل لب صغير 😂)


القاضي:

يا نهار أبيض! فين الناس؟ احنا اتأخرنا نص ساعة!

(يبص للجمهور)

أيوة أيوة… انتوا! محدش يقول كلمة… القاضي زعلان منّكم!

(ياكل لب)

ومع ذلك… أنا جدو طيب مش بهزّق حد.


(يدخل الحارس جاري)


الحارس:

يا باشا القاضي… الناس كلها برا… ومستنيين حضرتك تفتح الجلسة.


القاضي:

طب افتح الجلسة يا بني… وإقفل الباب… أصل الهوا بيصدّعني.


الحارس:

(يضرب الجرس)

محكمة السنة الجديدة… منعقدة!



---


🎬 المشهد الثاني: دخول سنة 2024 المنهكة


(تدخل سنة 2024 شايلة 3 شنط كبار وتعبانة)


2024 (بتتنهد):

آه يا ضهري… آه يا رجلي… أنا جاية اشتكي…

أنا اتظلمت!


القاضي:

مين ظلمك يا بنتي؟


2024:

الناس!

كل الناس!

كل يوم يقولوا: "السنة دي وحشة… السنة دي بتتعب!"

طب ما بصّوا على تصرفاتكم؟ أنا اللي اتبهدلت!


القاضي:

عندك دليل؟


2024:

آه!

(تطلع ورق)

ده واحد كان بيزعق كل يوم… وده واحدة كانت بتسيّب واجباتها… وده طفل كان بيكسّل في الصلاة…

وأنا اللي آخد اللوم؟


القاضي:

(للجمهور)

عندها حق… أصلنا ساعات بنلوم الظروف… مش نفسنا.



---


🎬 المشهد الثالث: دخول سنة 2025 المتفائلة


(تدخل سنة 2025 ببالونات وهدايا)


2025:

مساء التفاؤل والبهجة!

أنا سنة جديدة جاية أقول:

“كفاية بقى زعل… يلا نفرح!”


2024:

(تضحك بسخرية)

تفاؤل؟ هتشوفي!


2025:

لا… السنين مش وحشة… ده إحنا اللي بنكسل ونقول مش قادرين نتغير!


القاضي:

كلام كبير!

عشان كدة هسأل الشخصيات اللي قدامنا تساعد السنة الجديدة.



---


🎬 المشهد الرابع: دخول فرحة – كسل – صلاة – مذاكرة


1) دخول فرحة


(تدخل بتجري وتضحك)


فرحة:

أنا فرحة!

جاية أقول:

السنة الجديدة لازم تبدأ بابتسامة كبيرة قد كداااا!


القاضي:

الله ينور… كده نبدأ نغير الجو.


2) دخول كسل


(يدخل ببطء شديد، شايل مخدة، بيتثائب)


كسل:

صباح الخير… أصلي لسه صاحي من نوم… امبارح…

يعني من رمضان اللي فات تقريباً 😴


2025:

انت مصيبة!

أنا محتجاك تتصلح عشان السنة تمشي!


كسل:

طب مش ممكن… نبدأ السنة اللي بعدها؟ 😂


القاضي:

اطلع برّه… وهاتهم شاي!


(الأطفال يضحكون)


3) دخول صلاة


(تمشي بهدوء)


صلاة:

أنا جاية أقول:

“من غير صلاة… السنة الجديدة هتبقى من غير بركة”


2024:

والله عندك حق… كنتي هديتيني لو كنتي أكتر.


4) دخول مذاكرة


(شايل كتبه – نظارة – شايف نفسه تقيل)


مذاكرة:

يا جماعة… اللي عايز ينجح… لازم يتعب!

مفيش حاجة اسمها "ربنا ينجحني" وأنا باكل سندوتش فول!


كسل:

ليه بس كده؟

يعني لازم مذاكرة؟


مذاكرة:

آه يا حبيبي…

"من جدّ وجد ومن نام… ما لقاش!" 😂



---


🎬 المشهد الخامس: دخول الشخصيات الجديدة (تنظيم – فوضى)


1) تنظيم يدخل


(منظم جداً، ماشي بخط مستقيم)


تنظيم:

أنا تنظيم…

اللي بيرتب حاجته… ووقته… وهدفه.


2025:

يا سلام! ده أنا محتجاك بشدة!


2) دخول فوضى


(داخل واقع على وشه – هدومه مكركبة)


فوضى:

وأنـــــا بقى… فوضى!

اللي يسيب هدومه في الأرض…

والشنطة في المطبخ…

والموبايل في التلاجة 😅


ماما (من بعيد):

أيوةاااا… ده ابني فعلاً!


فوضى:

ماما! مش كل حاجة أقولها تبقى عليّا!!



---


🎬 المشهد السادس: دخول شخصية “الموبايل”


(يدخل طفل لابس زي موبايل… بيعمل صوت رنّة طول الوقت)


الموبايل:

تين تين! أنا بضحّككم وبضيع وقتكم!

تين تين! لو مش هتذاكر تدخل عندي!

تين تين! لو بتصلي لازم تقطع الصلاة وترد عليّ!


2025:

يا عم شييييط!

انت اللي مبوظ السنين كلها!


الموبايل:

يا جماعة أنا مش مشكله…

إنتوا اللي ماسكيني 24 ساعة!


القاضي:

حلّهم يا صلاة.


صلاة:

الموبايل يتحطّ في وقته…

مش وقت الصلاة…

ولا المذاكرة…

ولا قبل النوم.



---


🎬 المشهد السابع: جلسة المواجهة الكبرى


القاضي:

دلوقتي… كل واحد فيكم يقول هيعمل إيه في السنة الجديدة:


فرحة:


أضحك… وأسامح… وأشكر ربنا.


مذاكرة:


أذاكر أول بأول!


كسل:


(خايف)

ه… ه… هحاول أصحى بدري.


تنظيم:


هساعد ماما… وأرتب حاجتي.


فوضى:


هقلل الفوضى… بس مش هبطلها مرة واحدة 😅


صلاة:


هبدأ يومي وأختم يومي بالصلاة.


الموبايل:


هشتغل بس وقت الحاجة… مش طول اليوم.



---


🎬 المشهد الثامن: دخول ماما وبابا


ماما:

يا أولاد… احنا فخورين بيكم!

ولو غلطتوا… هنساعدكم تقوموا تاني.


بابا:

السنة الجديدة مش هتبقى حلوة…

غير لما إحنا كمان نتغير.



---


🎬 المشهد التاسع: القرار النهائي


2025:

أنا مش عايزة تبقى سنة حلوة…

أنا عايزاكم إنتوا تبقوا أحلى!


2024:

وأنا رغم التعب… مبسوطة إنكم اتعلمتوا.


القاضي:

وعشان كده…

أعلن رسمياً:

السنة الجديدة تبدأ…

بقلوب جديدة…

وحياة جديدة…

وفرحة جديدة!


🎭 اسكتش: “رحلة البحث عن الهدايا الضايعة”


(كوميدي – طويل – هادف – مناسب لابتدائي)


⭐ الفكرة العامة:


العيد قرب… والهدايا بتاعة عيد الميلاد ورأس السنة “اختفت”!

فبابا نويل يعمل محكمة/رحلة بحث، ويدخل شخصيات (كسل – نكد – فرح – أنانية – صلاة – مشاركة – ذكاء – موبايل) وكل شخصية بتوضح سبب ضياع الهدايا.

وفي النهاية يعرفوا إن الهدايا الحقيقية مش في العلب… لكن في “القلب”.



---


👥 الشخصيات:


1. بابا نويل – طيب ومضحك



2. الأقزام (قزم1 – قزم2 – قزم3) – كوميديين جدًا



3. فرح



4. كسل



5. أنانية



6. نكد



7. صلاة



8. مشاركة



9. ذكاء



10. موبايل (طفل لابس لبس موبايل – مضحك جدًا)



11. ملاك



12. مجموعة أطفال كورال





---


🎬 المشهد الأول: ورطة بابا نويل


(الستار يفتح على بابا نويل قاعد على كرسي، ماسك راسه)


بابا نويل:

يا نهار أبيض! يا نهار أزرق! الهدايا اختفت!

أنا بابا نويل… ولا بابا مش لاقي؟!


(يدخل الأقزام جاري)


قزم 1:

بابا نويل… سمعت إنك بتعيط!

قزم 2:

عياط؟ لأ ده صوت “آه” من الظهر!

قزم 3:

(يمسك كرشة بابا نويل)

أصل بطنك تقيلة يا ريس!


بابا نويل:

يا ولاد… الهدايا اختفت!

عيد الميلاد قرب… والعيال هتزعل!


قزم 1:

طب نفتش؟

قزم 2:

نحقق؟

قزم 3:

ولا نقعد نعيط كلنا؟


بابا نويل:

لا… هنحقق ونعرف مين ضيّع الهدايا.


(يضرب الجرس)

“محكمة الهدايا الضايعة” تبدأ!



---


🎬 المشهد الثاني: دخول كسل


(يدخل نايم وماسك مخدة)


كسل:

أنا… آآآه… كنت نايم…

تيجوا بكرة؟


بابا نويل:

يا بني الهدايا راحت!


كسل:

طب وأنا ذنبي؟

كنت نايم…

واللي بينام… يشوفش حاجة 😴


قزم 2:

إنت ممكن الهدايا تقع منك وماتحسّش!


بابا نويل:

يا كسل… انت ضيّعت وقت كتير في السنة دي.

وده أحد أسباب ضياع الهدايا.


كسل:

طب ماشي… هقوّم… بس بعد ربع ساعة.



---


🎬 المشهد الثالث: دخول نكد


(داخل مكشّر – عامل وش مظلم)


نكد:

صباح القرف… قصدي الخير.


بابا نويل:

انت نكد… ليه جاي لنا؟


نكد:

عشان أقول لكم…

الهدايا دي أصلاً مش هتفرح حد…

الناس كلها نكد!


قزم 1:

يا عم تف! ده عيد!


نكد:

عيد إيه؟!

برد… امتحانات… صوت طناجر…

وكعك يطلع معجّن…


بابا نويل:

لو سمحت… اطلّع برّه قبل ما تبوظ العيد أكتر!

انت سبب تاني من أسباب ضياع الهدايا.



---


🎬 المشهد الرابع: دخول أنانية


(داخل شايفة نفسها)


أنانية:

هاي… أنا أنانية…

لو لقيت هدية… باخدها ليّ بس.


بابا نويل:

يا نهار… ممكن تكوني خدت الهدايا!


أنانية:

وأعمل إيه؟

أنا بحب الحاجات ليّا…

لو عندي 20 هدية… أحطّهم فوق دماغي!


قزم 3:

أمال أصحابك؟

أنانية:

أصحابي؟!

لو عايزين هدية… يشتروا همّ!


بابا نويل:

أهو كده عرفنا… الأنانية بتضيع معنى العيد.



---


🎬 المشهد الخامس: دخول الموبايل


(يدخل يعمل صوت نغمة)


موبايل:

تين تين!

أنا اللي ضيّعت الهدايا!

عشان كل الأقزام كانوا بيلعبوا عليّا بدل ما يشتغلوا!


الأقزام:

مش صح! مش صح!

إحنا كنا… بنشوف رسائل الشغل!

موبايل:

آه؟

رسائل؟

ولا كنتوا على التيك توك؟


بابا نويل:

يا موبايل… انت مهم… بس مش لما تاخد كل وقتنا!

انت برضه سبب من أسباب ضياع الهدايا.



---


🎬 المشهد السادس: دخول ذكاء


ذكاء:

أنا ذكاء… جاي أساعدكم.

الهدايا مش ضايعة…

الهدايا مستخبية!


بابا نويل:

ليه مستخبية؟


ذكاء:

عشان تنتظر اللي يستحقها…

مش الكسول…

ولا الأناني…

ولا النكدي.


الأقزام (معاً):

طب نعمل إيه؟



---


🎬 المشهد السابع: دخول “صلاة”


(تمشي بهدوء، وشها منور)


صلاة:

الهدايا الحقيقية… مش في العلب.

الهدايا الحقيقية:

❤️ قلب محب

🙏 صلاة صادقة

✨ مشاركة

😊 فرح

وهما ضايعين… مش الهدايا!


بابا نويل:

يعني احنا اللي لازم نتغير؟


صلاة:

آه… لو قلوبنا اتملّت بمحبة ربنا…

العيد هيبقى عيد بجد.



---


🎬 المشهد الثامن: دخول “مشاركة”


مشاركة:

أنا آخر هدية…

اللي بيشارك فرحته ولعبه وأكله وحبه…

عمره ما بيكون لوحده.


قزم 1:

يعني نجمع الهدايا؟

مشاركة:

لأ… نجمع قلوبنا الأول.



---


🎬 المشهد التاسع: ظهور الملاك


(نور بسيط – يدخل ملاك)


الملاك:

يا أولاد…

الهدايا اللي بتدوّروا عليها…

مش لعب…

ده:

محبة

فرحة

مساندة

وبركة ربنا.


افتكروا…

في عيد الميلاد… المسيح جه عشان يكون هو أعظم هدية.



---


🎬 المشهد العاشر: النهاية — ظهور الهدايا


(ترجع الهدايا فجأة، الأقزام يفرحوا)


بابا نويل:

رجعت!

رجعت!

الهدايا رجعت!


الملاك:

رجعت… لما أنتم اتغيرتوا.

مش لما دوّرتوا عليها.


🎭 اسكتش: “مدرسة الملائكة لتعليم البشر”


✨ كوميدي – طويل – هادف – يصلح للمسرح في الكنيسة ✨



---


👥 الشخصيات:


1. المدير ملاك ميخا (ملاك كبير – طيب ومحترم)



2. ملاك غلطة (ملاك طيّب بس بيغلط كتير – كوميدي جدًا)



3. ملاك فرح



4. ملاك نظام



5. ملاك محبة



6. ملاك حكمة



7. بشرى (بنت من البشر جاية تتعلّم)



8. زياد (ولد من البشر – شقي ومضحك)



9. تلميذ شيطان شقي (مش شيطان بمعنى وحش – طفل شقي بيلعب دور مضحك جدًا)



10. كورال أطفال





---


🎬 المشهد الأول: افتتاح مدرسة الملائكة


(الستار يفتح على فصل جميل. مكتوب: “مدرسة الملائكة – فصل تعليم البشر”)


المدير ميخا:

صباح النور يا ملائكة!

النهاردة هنستقبل طالبين من البشر…

علشان يتعلموا إزاي يعيشوا سنة جديدة حلوة.


ملاك غلطة:

(يرفع إيده)

طب لو همّ بيغلطوا… نعمل إيه؟

نخصم منهم درجات؟

نودِّيهم الحوش؟

نعلّقهم في السقف؟


المدير:

ليه يا بني كدا؟!

احنا ملائكة… مش مدرّسين رياضة! 😂


ملاك غلطة:

آه… نسيت… إحنا لطاف.



---


🎬 المشهد الثاني: دخول بشرى العاقلة وزياد الشقي


(يدخلوا يجري)


زياد:

إحنا فين؟ ده شكلها مدرسة خاصة… بس من غير مصاريف!

بشرى:

يا زياد… احترم نفسك ده ملايكة!


ملاك غلطة:

(واقف جنب زياد ويميل على بشرى)

عندِك حق… شكله شقي.


زياد:

أنا شقي؟!

ده أخويا بيتنطط من الدولاب… وأنا اللي شقي؟!


ملاك النظام:

اسكتوا!

الدرس هيبدأ.



---


🎬 المشهد الثالث: درس “فرح”


ملاك فرح:

أنا هعلّمكم أول درس:

إزاي تبقوا مبسوطين… حتى لو الدنيا صعبة.


زياد:

آه أمال…!

كل يوم ماما: ذاكر يا زياد…

تاني يوم: ليه ما ذاكرتش؟

تالت يوم: انت هتفضل زياد طول عمرك؟!


(الجمهور يضحك)


ملاك فرح:

(يضحك)

الفرح مش إنك ما تواجهش مشاكل…

لكن إن قلبك يفضل حلو…

وتشكر ربنا على كل حاجة.


بشرى:

يعني لما نتيجة الامتحان تبقى وحشة… أفرح؟

ملاك فرح:

لا… بس ما تكئبيش.

قولي: “هعمل أحسن المرة الجاية”.



---


🎬 المشهد الرابع: درس “النظام”


ملاك نظام:

الدرس التاني:

“من غير نظام… كل سنة تضيع!”


(يمسك ورقة ويحاول يقرأ)

أول حاجة… نرتب سريرنا الصبح.


زياد:

ليه؟

هو السرير هيهرب؟!


ملاك غلطة:

يا ولد… السرير ما بيهربش…

ده أنا اللي باهرب من ترتيبه!


ملاك نظام:

النظام يعني ترتب وقتك… شنطتك… كتبك… وتساعد ماما.


زياد:

يعني لازم أساعد ماما؟

الملائكة كلهم:

أووووووه!


زياد:

يا خرابي.



---


🎬 المشهد الخامس: دخول “التلميذ الشقي”


(يدخل لابس زي شيطان صغير لكنه مضحك، مش مرعب)


الشقي:

مساء الهَلاهيل!

أنا جيت أعلّمهم يعملوا إيه؟

يتخانقوا!

يكسّلوا!

يزعقوا!

يخرّبوا!


ملاك محبة:

روح يا شقي… هنا مدرسة ملائكة!


الشقي:

لا… أنا هنا!

أنا اللي ضيّعت سنة زياد اللي فاتت…

خلّيته يلعب 6 ساعات يوميًا!


زياد:

ستة بس؟!

ده أنا كنت بلعب 8!


(تصفيق وضحك من الأطفال)


المدير:

يا ولدي… اللعب مش غلط…

الغلط إن اللعب ياخد كل وقتك…

ياخد مكان المذاكرة… والصلاة… والمساعدة… والمحبة.



---


🎬 المشهد السادس: درس “المحبة”


ملاك محبة:

المحبة زي الشمس…

تكفي الجميع.


بشرى:

طب أعمل إيه مع اللي يضايقني؟

ملاك محبة:

اسامحي…

بس لو حد غلط عليك… قولي “لأ” بأدب.


زياد:

طب ولو واحد أخد قلمي؟

ملاك غلطة:

اضربه!

(الملائكة يشخطوا عليه)

آسف… آسف…

أقصد… اديله واحد تاني!

بس رجّع بتاعك 😂



---


🎬 المشهد السابع: درس “الحكمة”


ملاك حكمة:

الحكمة يعني تعرف تعمل الصح…

حتى لما محدش شايفك.


زياد:

آه… زي لما آخد شيبسي من التلاجة من غير ما ماما تشوف؟

حكمة:

لأ يا حبيبي…

ده اسمه “سِرقة” بسيطة… بس برضه غلط.


بشرى:

طب إيه مثال للحكمة؟

حكمة:

إنك تختار أصحاب كويسين…

تحلّ مشاكلك من غير زعيق…

وتقول كلام يشجّع… مش يكسّر.



---


🎬 المشهد الثامن: امتحان البشر


المدير ميخا:

دلوقتي… هنعمل امتحان بسيط:


سؤال 1:

لو لقيت صاحبك زعلان… تعمل إيه؟

زياد:

أديله شوكولاتة.

بشرى:

أسمع منه وأفهمه.


ملاك فرح:

تمام!


سؤال 2:

لو ماما قالت رتّب سريرك…

زياد:

أقول حاضر… بس جوايا بقول “يا نهار”!

كل الملائكة:

(يضحكوا)

مقبولة.


سؤال 3:

لو صاحبك قالك نتنرفز على حد…

زياد:

أقوله لأ…

مش هسيب الشيطان الشقي يضحك علينا.


الشقي:

(متنرفز)

لأااا… أنا كده هسيب المدرسة!


ويخرج يجري وكل الناس تضحك.



---


🎬 المشهد التاسع: تخرّج البشر


المدير:

بشرى وزياد…

نجحتوا في مدرسة الملائكة.


الملاك فرح:

السنة الجديدة هتبقى أحلى لو قلبكم فرحان.


ملاك نظام:

ومنظّم.


ملاك محبة:

ومليان محبة.


ملاك حكمة:

وفيه حكمة.


ملاك غلطة:

ولو غلطتوا… قوموا تاني…

بس من غير ما أتقلّب 😂



---


🎬 المشهد الأخير: الكورال


🎶

"عايزين نعيش السنة الجديدة

بالمحبة… بالحكمة… بالفرحة السعيدة

مع ربنا… ومع أهلنا

ومع كل اللي حوالينا!"

🎶


الملائكة والبشر ينحنوا… الستار يتقفل 🎄✨




تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -