🎭 الاسكتش الاول : “حيوانات المزود… والليلة اللي قلبت حياتهم”
شخصيات:
نونو الحمار: طيب ودمه خفيف… بس دائمًا فاكر نفسه مظلوم
مومو البقرة: أطيب قلب… بس بتحب تاكل كتير
فرفور الخروف: خجول… وبيخاف من كل حاجة
زيكو الديك: شايف نفسه “المُعلِّق الرسمي للمزود”
تيتو الفأر: صغير وسريع… وعايش ينكش في الناس
الملاك: يظهر في النهاية
---
⭐ المشهد الأول – ليلة غريبة جدًا
(المزود هادي… الحيوانات نايمة)
زيكو (بصوت عالي): صحواااااااااا! عندي خبر خطيييير!
نونو: إيه يا عم الديك؟ كل يوم بتقول خبر خطير ويطلع إن الفأر سرقلك حبة قمح!
تيتو: ما هو لو بيخليهم برّه كان زمانك جعان يا ديك يا بخيل.
مومو: أيوة يا زيكو… إيه الخبر؟
زيكو: فيه ناس جاية… ناس كتير… شكلها ليلة مش عادية!
---
⭐ المشهد الثاني – الزحمة تبدأ
يدخل يوسف ومريم ويجهزوا المزود (بدون كلام).
الحيوانات تراقب باندهاش.
فرفور (مرعوب): هما هيقعدوا هنا؟
نونو: باين… بس المكان ضيق!
مومو: وأنا جعانة… مش هعرف أركز!
زيكو: يا جماعة، اتصرفوا! عندنا ضيوف مهمين!
تيتو يجري بين أرجل الحيوانات
تيتو: هه… هنستضيف بشر؟! يعني هنشم ريحة برفانات بجد… مش ريحة تبن!
---
⭐ المشهد الثالث – ميلاد الطفل
(صوت بسيط… مريم تضع الطفل في المزود. نور بسيط يلمع.)
الحيوانات تتفاجأ…
نونو: يا نهار أبيض! ده طفل!
مومو: تحفه… بس جعان؟ شكله جعان… وأنا كمان جعانة!
فرفور: طب هو مش مفروض يتولد في قصر؟!
تيتو: لأ لأ… باين عليه طفل مهم… شكله “VIP” بس بدون حجز مسبق.
زيكو: اسكتوا! الليلة دي شكلها سماوية… أنا حاسس إني لازم أعلن حاجة مهمة…
(يعتدل ويفرد الصدر)
زيكو: Ladies and gentlemen—
نونو: يعني إيه يا عم؟
زيكو: يعني يا حيوانات ويا بشر… معانا ضيف عالمي!
---
⭐ المشهد الرابع – كل واحد يتفلسف
مومو: أنا عايزة أهديه حاجة… أجيب له إيه؟ برسيم؟
نونو: وأنا؟ أديه ride ببلاش؟
تيتو: لا يا عم، ده طفل… مش هيركبك.
فرفور: طب أجيب له صوف؟
تيتو: يبقى لابس صوف وهو لسه مولود… هيعرق وينقط!
مومو: يا جماعة… الطفل ده هادي… بحس قلبه مليان سلام.
نونو: صح… أنا عمري ما حسيت براحة كده.
فرفور: أنا حتى مش خايف!
تيتو: وأنا… أنا… مش هسرق النهارده.
الجميع يبص له باستغراب.
تيتو: طيب… نص سرقة؟
زيكو: يا عم سيبك! الليلة دي غير أي ليلة.
---
⭐ المشهد الخامس – ظهور الملاك
نور قوي يظهر… يدخل الملاك.
الملاك: سلام لكم… ما تخافوش.
الكل يصرخ ويستخبى!
نونو: أنا مش عامل حاجة… أنا حتى مغسّل وداني!
تيتو: أنا زعلان… لسه قررت أبطل سرقة.
مومو: أنا جعانة… ده مش ذنبي!
الملاك (ضاحك): اهدوا… جاي أقول لكم خبر:
“الليلة دي اتولد المسيح… ملك السلام… هنا… وسطكم.”
الحيوانات تنبهر…
---
⭐ المشهد السادس – الفرح الحقيقي
فرفور: يعني… ربنا اختار ييجي عندنا؟ إحنا؟!
نونو: في مزود؟ مش في قصر؟
مومو: وسط التبن؟!
تيتو: وسط فأر؟!!
الجميع يبص له…
تيتو: طب خلاص… هقعد بعيد شوية.
الملاك: أيوة… جاي علشان كل الناس… الكبير والصغير… القوي والضعيف… حتى لو كانوا حيوانات في مزود.
زيكو: يعني… إحنا أول ناس شافوه؟
الملاك: بالظبط… لأن ربنا بيحب البساطة.
---
⭐ المشهد السابع – نهاية كوميدية مؤثرة
نونو: أنا هخدمه طول الليل!
مومو: وأنا هدي له لبن… عندي كفاية!
فرفور: وأنا… هقف جنبه ولو حد زماني خايف…
تيتو: وأنا… هحرسه!
الجميع: هههههههه!
تيتو: ما هو محدّش هيشك فيّ… صغير وسريع.
زيكو: يلا يا جماعة… نغني!
ويبدأوا يغنوا ترنيمة بسيطة عن ميلاد المسيح.
الملاك: الليلة دي هتفضل أحلى ليلة… لأن رب السلام اتولد… وجي يغير قلوبكم.
إضاءة تهدأ… تنتهي الموسيقى.
"الاسكتش التانى غابة بتنور… بداية جديدة مع ميلاد يسوع"
10 مشاهد – شخصيات نباتات وحيوانات – كوميديا + هدف روحي قوي
🎭 الشخصيات:
الزيتونة الحكيمة
الوردة الحسّاسة
التمساح الطيب
السنجاب الزعقان
العصفورة المغنّية
حبة القمح
نحلة نشيطة
قنفذ كسول
بصلة دمّوعة (شخصية كوميدية)
شجرة كريسماس صغيرة
---
🎬 المشهد الأول: الغابة تستعد للكريسماس
الإضاءة هادية… الشجرة الصغيرة لابسة شريط بسيط… العصفورة بتجرب صوتها للترنيمة…
يدخل السنجاب وهو شايل صندوق زينة ضخم ويزعّق:
السنجاب: يا جماعة! القائد العام للزينة وصل! كله يبعد! كله يوسع!
الوردة (متضايقة): ليه بتزعّق؟ إحنا مش في معركة…
السنجاب: أصل الجو احتفالي! ولازم صوتي يبقى احتفالي!
الزيتونة: الاحتفال مش هو الصوت العالي… الاحتفال قلب فرحان بالميلاد.
يدخل التمساح الطيب متوترًا وهو ماسك شموع:
التمساح: أنا جبت شموع… بس يمكن وقعت الاتنين… أو التلاتة… أو كله…
النحلة: يا خبر! يا تمساح… ده انت لطيف بس ملخبط!
حبة القمح: يلا يا جماعة… فاضل يومين على رأس السنة وميلاد يسوع… ولازم نجهّز قلوبنا قبل ما نجهّز الشجرة.
القنفذ: طب ما ننام شوية الأول ونصحى نكمل؟
الجميع: نـــام؟!
الزيتونة: بداية جديدة محتاجة قلوب صاحية مش نايمة!
تبدأ موسيقى خفيفة ويتحوّل المشهد لتحضيرات لطيفة في الغابة.
---
🎬 المشهد الثاني: مشاكل الشخصيات تظهر
الغابة شكلها جميل لكن جوا كل واحد مشكلة.
التمساح (مكتئب): بصراحة… أنا مش مستعد أحتفل… بحس دايمًا إني بغلط… وبخاف من أي حاجة جديدة…
الوردة: وأنا بتضايق بسرعة… أي كلمة بتوجعني وأزعل…
السنجاب: وأنا صوتي عالي… وبضايق الكل… بس مش قادر أغيّره!
القنفذ: أنا كسول… وكل سنة بقول هتغيّر… وبرجع أنام تاني.
البصلة (تبكي): وأنا… أنا بعيط على الفاضي!
النحلة: عندكم مشاكل كتير يا جماعة… ده أنا لو عليا، أنضف الغابة كلها قبل ما أسمع شكوتكم!
الزيتونة: اسمعوني…
كل واحد فيكم عنده حاجة محتاجة تتغيّر… وميلاد يسوع جه مخصوص علشان يديكم بداية جديدة.
التمساح: ينفع؟
الزيتونة: ينفع جدًا… لأن يسوع جه يبدّل الخوف بشجاعة… والزعل بسلام… والصوت العالي بهدوء… والكسل بنشاط.
الكل يبص لبعض بإحساس جديد…
العصفورة: يبقى نبدأ رحلة تغيير قبل ليلة الميلاد!
---
🎬 المشهد الثالث: قرار التغيير
تجمع الحيوانات حوالين الزيتونة.
العصفورة: كل واحد يقول نفسه يتغيّر في إيه.
الوردة: أنا عايزة أبقى أهدى وأستحمل…
التمساح: أنا عايز أبطل خوف… وأجرب أساعد من غير ما أقلق.
السنجاب: وأنا… هحاول… أقلّل الزعيق.
(ينظرون إليه)
السنجاب: طيب طيب! مش هزعّق خالص!
القنفذ: وأنا هحارب الكسل…
النحلة: وأنا؟
الزيتونة: إنت ممتازة… بس خدي وقت ترتاحي، مش طول اليوم طيران!
النحلة: أول مرة حد يقولي ارتاح 😅
حبة القمح: وأنا هبقى صديقة لأي حد وحاسة إن ربنا هيستخدم حتى الصغيرة زيي.
البصلة (تبكي): وأنا… هبطل عياط… يمكن.
الزيتونة: التغيير مش هيحصل بيوم… لكن الميلاد بداية…
ويسوع ينفع يغير أي حد… حتى لو كان صغير أو صوته عالي أو بيعيط كتير.
الكل يتشجع… ويقرر يبدأ صفحة جديدة قبل ليلة الميلاد.
🎬 المشهد الرابع: تدريبات التغيير الكوميدية
النحلة تجيب صفارة وتعمل "معسكر تغيير":
النحلة: يلا يا جماعة… تدريب رقم واحد…
"السنجاب يحاول يتكلم بهدوء."
السنجاب يفتح بقه… ويطلع صوت مكتوم مضحك.
كلهم يضحكوا.
النحلة: تدريب رقم اتنين…
"القنفذ يفضل واقف دقيقة من غير ما ينام."
القنفذ: طب دقيقة كاملة؟ كتير!
التمساح: وأنا؟
النحلة: تدريب لشجاعتك… هتعدّي على بركة صغيرة من غير ما تتوتر.
التمساح يعدّي وهو مغمض عينه.
الوردة: وأنا عايزة تدريب للصبر…
النحلة: هتسمعي كلمة مضايقة… وتنفخي 3 مرات بدل ما تزعلى.
تبدأ التجارب وتطلع بشكل كوميدي جدًا:
السنجاب يتوتر… القنفذ ينام… الوردة تغلط في العد…
الزيتونة: التدريب مهم… بس الأهم قلبكم يبقى مفتوح علشان ربنا يساعدكم.
يضحك الجميع ويشعر إن التغيير ممكن.
---
🎬 المشهد الخامس: ليلة قبل الميلاد
الغابة هادية… ضوء القمر نازل… والشجرة الصغيرة حزينة.
الشجرة الصغيرة: كل سنة بشوف الاحتفال… بس عمري ما حسيت إن ليّا دور…
حبة القمح: ليه بس؟
الشجرة الصغيرة: أنا أصغر من كل الشجر… وزينتي بسيطة…
الزيتونة: يا شجرة… يسوع اتولد في مزود صغير… وكان بسيط… ومع ذلك غيّر العالم…
العصفورة: وبكره كلنا هندور نور… والنور هينعكس على زينتك…
الشجرة الصغيرة: يعني ليّا دور في الميلاد؟
الزيتونة: طبعًا… مفيش حد مالوش دور… كلنا غاليين عند ربنا.
تبتسم الشجرة… وتستعد للغد بسعادة.
---
🎬 المشهد السادس: ليلة الميلاد والاختبار الحقيقي
كل الحيوانات نايمة… وفجأة يسمعوا صوت ريح قوي…
تبدأ زينة الشجرة تقع… وتمساح يخاف… والسنجاب يزعّق… والقنفذ ينام تاني…
الوردة: يا خبر! الزينة بتقع!
السنجاب (يزعّق): كله يجررري! كله يمسك الزينة!
الزيتونة: يا سنجاب! إنت أول واحد في اختبار الهدوء…
السنجاب يحاول يهدى…
التمساح: أنا خايف…
حبة القمح: افتكر… يسوع معانا حتى وسط الريح.
الجميع يساعد…
السنجاب يمسك نفسه…
الوردة ما تزعلش…
التمساح يشجع أصحابه…
القنفذ يصحى ويشتغل لأول مرة بجد!
وبعد دقائق…
الريح تهدى…
والشجرة الصغيرة تشكُرهم.
الكل يندهش لإنهم فعلا اتغيروا!
---
🎬 المشهد السابع: ميلاد السلام
السماء تنور… نجمة كبيرة تضوي فوق الغابة.
العصفورة: النجمة ظهرت! زي نجمة بيت لحم!
الزيتونة: دي علامة… إن نور المسيح وصل لقلوبكم.
التمساح: أنا حاسس بشجاعة لأول مرة.
الوردة: وأنا قلبي هادي.
السنجاب: وأنا… صوتي نازل أهو!
القنفذ: وأنا مش نايم!
البصلة: وأنا… لسه بعيط بس عياط فرح!
الكل يضحك…
الزيتونة: الليلة دي مش بس ليلة ميلاد يسوع… دي ليلة ميلاد قلوب جديدة.
---
🎬 المشهد الثامن: حفلة رأس السنة في الغابة
إضاءة… شجرة صغيرة تتزين بالنور…
العصفورة: جاهزين نحتفل؟
الجميع: آه!
يغنوا ترنيمة بسيطة:
"المجد لله في الأعالي… وعلى الأرض السلام…"
السنجاب يوزّع هدايا بسيطة: ورقة مكتوب عليها "هدف جديد للسنة الجديدة" لكل شخصية.
التمساح يخبط على كتفه ويقول:
التمساح: أنا هبقى شجاع… وهساعد كل واحد.
الوردة: أنا هحب كل حد… ومش هزعل بسرعة.
القنفذ: وأنا هقوم بدري!
النحلة: وأنا هاخد وقت راحة.
البصلة: وأنا… هقلل العياط لمرتين في اليوم 😂
الزيتونة: الليلة دي أجمل ليلة… لأن قلوبكم بقت شبه قلب يسوع.
---
🎬 المشهد التاسع: رسالة الميلاد
الزيتونة: يا أولادي…
يسوع اتولد علشان يعلّمنا:
المحبة…
والسلام…
والبداية الجديدة.
مش مهم كان فيكوا إيه… المهم إنكم اخترتوا تتغيروا.
حبة القمح: حتى أنا الصغيرة ليّا دور؟
الزيتونة: طبعًا… أصغر حاجة ممكن يعمل بيها ربنا أكبر معجزة.
العصفورة: والنهارده… إحنا احتفلنا مش بالشجرة والزينة…
احتفلنا بتغيير قلوبنا.
---
🎬 المشهد العاشر: النهاية – سنة جديدة مع ربنا يسوع
النجمة تضوي…
الشخصيات كلها تمسك إيدين بعض.
الجميع:
"يا رب…
شكراً على ميلادك…
وعلى نورك…
وعلى البداية الجديدة…
ساعدنا نعيش السنة دي بقلب جديد…
ونقدّم محبة… زي محبتك."
تنتهي الموسيقى بلمسة فرح…
وتقف الشجرة الصغيرة في النص… مضاءة…
الزيتونة: دي بداية سنة جديدة…
بس كمان… بداية حياة جديدة مع بابا يسوع.
🎭 الاسكتش الثالث : "حديقة قابلة للتغيير"
10 مشاهد – كوميديا خفيفة – رسالة روحية قوية عن التغيير في بداية سنة جديدة
---
🌿 الشخصيات:
النخلة الطويلة قوي – بتتفاخر بنفسها
الفجل الأحمر – خجول جدًا
اللاما المغرورة – شايفة نفسها فاشونيستا
بطة لسانها طويل – بتتكلم كتير جدًا
خياراية رياضية – بتحب الجيم
صقر حكيم – دور القائد
جرادة سريعة جدًا – تسبق الكلام
شجرة سنديان – هادية وعاقلة
مانجو صغيرة – طفلة لطيفة
نبتة ريحان – رومانسية زيادة عن اللزوم 😂
---
🎬 المشهد الأول: الحديقة قبل رأس السنة
في وسط الحديقة الكبيرة، اجتمعت النباتات والحيوانات للتحضير لليلة رأس السنة.
كانت النخلة واقفة بفخر وهي تقول:
“أنا أطول واحدة هنا… المفروض أكون قائدة الاحتفال!”
الفجل الأحمر يخبّي وشه:
“طب وأنا؟ صغير ومكسوف… ولا حد هياخد باله مني.”
تدخل اللاما المغرورة بشعرها المنفوش:
“أنا أصلاً لازم أبقى في النص… علشان الصورة تطلع حلوة في الاحتفال.”
البطة تدخل وهي تتكلم بدون توقف:
“إحنا لازم نركّب نور… ونجيب موسيقى… ونرتّب كل حاجة… وأنا عندي ٧٥ فكرة!”
الخياراية الرياضية تعمل ضغط في الأرض:
“محدّش محتاج زينة… إحنا محتاجين لياقة!”
الجرادة تسبق الجميع وتجري في الحديقة رايحة جاية.
يقف الصقر الحكيم فوق شجرة السنديان ويصرخ:
“يا جماعة… الاحتفال ده مش مسابقة مين أحلى… الاحتفال ده علشان نبدأ سنة جديدة بروح جديدة!”
لكن محدّش سامع…
كل واحد عايش في عالمه!
---
🎬 المشهد الثاني: إعلان مفاجأة ليلة رأس السنة
ينزل الصقر بين الجميع ويقول:
“عندي خبر مهم… السنة دي مش هنحتفل عادي.”
الجميع يتوقف. حتى الجرادة تقف لأول مرة!
الصقر: “السنة دي… هيتم اختيار نجم الحديقة… أكتر حد اتغيّر قبل بداية السنة.”
الجميع يصدم.
النخلة: "يتغيّر؟! أنا كده حلوة."
اللاما: "بس أنا ستايلي ثابت… مش بتغيّر!"
الفجل: "طب وأنا ينفع أتغيّر؟"
البطة: "طب وأنا لو بطّلت كلام… أعتبر اتغيّرت؟"
الخياراية: "وإيه دور الرياضة؟"
المانجو الصغيرة: “هو يعني اللي يغيّر من نفسه هيكسب؟”
الصقر: “أيوه… ومش هنعتمد على الشكل… ولا القوة… ولا الشهرة… هنعتمد على القلب.”
الجميع يفكّر…
ويبتدي التحدي.
---
🎬 المشهد الثالث: بداية محاولات التغيير
تبدأ النخلة أول محاولة:
النخلة: “أنا هبطل أفتخر بطولي… وهساعد الأصغر مني.”
تحاول تنحني شوية تساعد الفجل… فتعمل صوت “طقطقة” 😂
النخلة: “أوف… ظهري!”
الفجل يساعدها يمسك جريدها…
الفجل: “أنا كمان هحاول أتكلم… بدل ما أستخبى.”
يطلع صوت صغير جدًا:
“ه…ه… هاي.”
الجميع يضحك بطريقة لطيفة.
البطة: “وأنا! أنا هتكلم أقل… هعد لحد ٥ قبل ما أرد.”
البطة تحاول…
1… 2… 3…
وتنفجر:
“معلش مقدرتش!!!”
الخياراية الرياضية: “أنا هبطل أفرض الرياضة على الكل… وهساعد اللي محتاج.”
تروح تساعد الجرادة تروق مكانها من غير ما تتنطط.
اللاما المغرورة: “طيب… أنا هبطل أتصور كل دقيقتين… وهساعد في ترتيب المكان.”
تحاول….
لكن تعمل Selfie غصب عنها…
اللاما: “آخر سيلفي بس!”
الصقر يضحك:
“التغيير مش سهل… بس كل محاولة بتفرق!”
---
🎬 المشهد الرابع: مشكلة كبيرة في الحديقة
فجأة تهب ريح قوية…
وتطير الزينة كلها!
والنور يقع!
وترتفع أصوات الخوف:
المانجو الصغيرة: “يا جماعة! النور وقع!”
الفجل: “أنا خايف!”
البطة: “أنا عندي حلول كتير… استنوا… استنوا… استنوا!”
اللاما: “مش هعرف أحتفل من غير زينة!”
النخلة: “ما تخافوش… هنرتّب كل حاجة.”
ترفع النخلة فروعها وتحاول تثبّت الأضواء من فوق.
الفجل يروح يشجع اللاما.
الخياراية تساعد البطة في ترتيب الحبال.
الجرادة تجيب أشياء مفقودة بسرعة.
والصقر يوجّه الجميع بهدوء.
في وسط الارتباك…
بدأت تظهر أول علامة للتغيير الحقيقي.
---
🎬 المشهد الخامس: لحظة الإضاءة من جديد
بعد دقائق من التعاون…
تجمعوا كلهم حول شجرة السنديان.
الصقر: “جاهزين؟”
يمد يده ويثبت آخر لمبة…
وفجأة…
تنــــــور الحديقة كلها!
اللاما تصرخ:
“يااااه! الصورة هتبقى جامدة!”
البطة: “أنا مش هتكلم… أنا هعيط من الفرح بس!”
الفجل ينط من السعادة.
الخياراية تعمل حركة رياضية احتفالية.
النخلة تشعر لأول مرة إنها مش أعلى حد… لكنها أكتر حد مفيد.
والمانجو الصغيرة تقول:
“إحنا عملناها… مع بعض.”
الصقر يبتسم بفخر:
“النور ده مش نور اللمبة… ده نور قلوبكم اللي بتتغيّر.”
---
🎬 المشهد السادس: لجنة التقييم الكوميدية
يعلن الصقر بدء لجنة التقييم.
ويتقدّم كل واحد:
النخلة: "حاولت أبطل غرور… وفعلاً ساعدت الكل."
البطة: "كنت هفجر من الكلام… بس بتحسّن.”
اللاما: “صراحة عملت 13 Selfie بس… بدل 100.”
الجميع يضحك.
الخياراية: “نشرّت الطاقة الرياضية بس من غير إجبار.”
الجرادة: “جريت 100 مرة… لكن كنت مفيدة.”
الفجل: “أنا اتكلمت… واتشجّعت.”
المانجو الصغيرة: “ساعدت اللي حواليا.”
الريحان: “أنا كنت رومانسية… بس بطّلته شوية.”
الجنة تضحك وتصفّق.
الأجواء كوميدية ومرحة.
---
🎬 المشهد السابع: إعلان “نجم الحديقة”
يقف الصقر بوقار ويقول:
“بعد تفكير طويل… نعلن إن نجم الحديقة هو…”
الكل يحبس أنفاسه.
“مش حد واحد… كلّكم!”
الجميع ينصدم.
النخلة: “كلّنا؟!”
الصقر:
“أيوه… لأن كل واحد فيكم حاول… وربنا بيبُص للقلب مش للنتيجة.
وميلاد يسوع بدأ بتغيير العالم… بدا بخطوة صغيرة.
وإنتوا بدأتوا خطواتكم.”
---
🎬 المشهد الثامن: حفلة رأس السنة
بدأت الموسيقى…
وترتفع الأنوار…
وترقص اللاما رقصة غريبة جدًا 😂
والبطة تعمل مزيج بين الكلام والغناء.
الخياراية تعمل تمرين “سكوات” وسط الحفلة.
الفجل يرقص بخجل… والجرادة تعمل شقلبة وظلّها يسبقها!
النخلة تهز فروعها بوقار.
والصقر يغنّي معهم:
“المجد لله في الأعالي… وعلى الأرض السلام.”
كانت حفلة كوميدية جدًا… لكنها مليانة فرح وسلام.
---
🎬 المشهد التاسع: رسالة السنة الجديدة
يجتمع الجميع حول شجرة السنديان.
الصقر:
“النهارده مش بس احتفال…
النهارده بداية…
والميلاد معناه إن يسوع يقدر يغيّر القلب… مهما كان شكلك… أو عيبك… أو خوفك.”
الجميع ينظر لبعض بفخر:
تغيّروا…
وتعلموا…
وأصبحوا أقرب لبعض.
---
🎬 المشهد العاشر: النهاية – سنة جديدة بنور المسيح
يقف الجميع في دائرة.
الصقر: “يلا نصلي مع بعض…”
ويقولون بصوت واحد:
“يا رب…
علّمنا نكمل السنة دي بقلب جديد…
زي ما إنت غيرت العالم يوم ميلادك…
غير حياتنا…
خلينا نور، وسلام، وفرح لكل اللي حوالينا.”
تُنهي الحديقة العام القديم…
وتبدأ عامًا جديدًا…
بنور جديد…
وقلوب متغيّرة…
وبحكاية كوميدية…
لكن جوّاها معنى كبير.
🎭 الاسكتش الرابع “غابة الكريسماس والهدية الضايعة”
شخصيات:
لولو: أرنبة نشيطة وفضولية
سولي: سلحفاء بطيئة جدًا بس حكيمة
رامبو: كلب حراسة طيب بس مندفع
زهرة: وردة تتكلم – رقيقة جدًا وتحب السلام
صنوبرة: شجرة كبيرة حكيمة
قنديل: عصفور سريع الكلام
---
المشهد الأول – فوضى رأس السنة
(الغابة مزينة وملونة.. حيوانات بتجهّز للاحتفال)
لولو: يا جماعة… بكرة رأس السنة! لازم نعمل حفلة تجنن!
رامبو: وأنا هقف على الباب، ممنوووع أي حد يدخل من غير دعوة… حتى لو كان نمر!
سولي (ببطء شديد): احـ…ـنـ…ـا… لِـسّـه… ما… بديـ…ـنـّـاش… أصلاً.
لولو: يا نهار أبيض! لسه في حد بيشتغل بالسرعة دي؟!
يدخل قنديل بسرعة:
قنديل: كارثة! مصيبة! بلوة!
زهرة: إيه بس؟ قول بهدوء!
قنديل: هدية بابا نويل… الهدية الكبيرة بتاعة الغابة… اتــ…ــسـرقــت!!
الكُل يصوت!
رامبو: مين الحرامي؟! أقبض عليه في 3 ثواني!
سولي: يا ريت… نستـ…ـنّـى… ونـ…ـفـ…ـهـم…
---
المشهد الثاني – التحقيق
صنوبرة: يا أولادي… المهم مش الهدايا… المهم القلب.
لولو: لأ معلش يا صنوبرة… بس السنة مش هتبدأ من غير هديتنا!
زهرة: طب ما ندور سوا؟
رامبو يلبس نظارة ويعمل نفسه محقق:
رامبو: أول سؤال… مين آخر واحد شاف الهدية؟
قنديل: أنا! كانت هنا… وبعد دقيقة… بوم! راحت!
سولي: دقيقة؟… وأنا لسه بقول "صـ…" فيها!
---
المشهد الثالث – الاتهامات الطريفة
لولو: يمكن الأرنب الصغير أخدها يلعب؟
رامبو: أو يمكن قطة الجيران!
زهرة: أو يمكن الفيل… مع إني مش فاهمة يخبيها فين!
فجأة يدخل قنديل ويشاور على سولي:
قنديل: يمكن… السلحفاة!
سولي: أنااااااااااا؟!
لولو: بصراحة… انتي أبطأ من إنك تسرقي… بس ممكن تكوني شيلتيها… ولسه مشيتي 2 سنتي.
سولي: ده… اتـ…ـهـ…ـانـة!
---
المشهد الرابع – اكتشاف الحقيقة
الجميع يدوّر… لحد ما صنوبرة تلاقي صندوق صغير تحتها.
صنوبرة: يا أولادي… هو ده؟
الجميع: آهــــــــــ!!
رامبو: انتي اللي سرقتيه يا شجرة؟!
صنوبرة: لأ يا حبايبي… حد حطه تحتي… يمكن خبّاه عشان ميضيعش.
زهرة تفتح الصندوق:
زهرة: بس… الصندوق فاضي!!
لولو: إزااااي؟!
سولي: يمكن… الهديـ…ـة… كانت… حاجة… مش… جوّا… الصنـ…ـدوق…
---
المشهد الخامس – الرسالة
يلاقوا ورقة صغيرة:
رامبو يقرأ: “هديتكم الحقيقية… إنكم مع بعض، وإنكم هتدخلوا سنة جديدة بسلام ومحبة.”
يسود صمت لحظة…
لولو: يعني… الحفلة أهم من الهدية نفسها؟
سولي: لأ… أنـ…ـتـوا… أهم… من… أي… هـديـة.
زهرة: ده اللي اتولد عشانه المسيح… يدينا قلب جديد وسنة فيها محبة.
---
المشهد السادس – الختام الكوميدي
رامبو: بما إن الهدية مش موجودة… نحتفل ولا لأ؟
قنديل: نحتفل طبعًا! السنة الجديدة داخلة!
لولو: طب نعد بقى العد التنازلي!
سولي: استـ…ـنّـوا… استـ…ـنّـوا… استـ…ـنّوا…
قنديل: ليه؟
سولي: عـ…ـشان… لِـمّـا… تـ…ـعـ…ـدّوا… أخلّص… كلمة "استنّوا"!
الجميع يضحك… وتبدأ الموسيقى 🎶
وينتهى الاسكتش برسالة:
"المحبة أهم هدية ربنا بيديها لينا… وفي كل سنة جديدة نقدر نبتدي من أول وجديد."
