مجموعة اسكتشات لحفلة رأس السنه وعيد الميلاد لحضانه
اسكتش: "رحلة البحث عن هدية للميلاد"
(مضحك – شخصيات كثيرة – مناسب للحضانة – ينفع 12–15 دقيقة)
الشخصيات:
1. ميرا – بنت شاطرة ومشاغبة شوية
2. كيرا – صاحبتها الطيبة
3. ملاك صغير – لطيف ومرح
4. بابا نويل – مضحك ودمه خفيف
5. الدبدوب الكبير – بيغلط ويزوّد الكلام
6. شجرة الكريسماس – بتتكلم وتضحك
7. فرقة الحيوانات – (أرنوب – قطة – كلبو – بطوطة)
8. نجمة كبيرة مضيئة
---
🎬 المشهد الأول: في بيت ميرا
(إضاءة خفيفة – موسيقى هادية)
ميرا: كيرااا! بكرة حفلة رأس السنة في الكنيسة… ومش عارفة أجيب هدية للطفل يسوع!
كيرا: طب ما نسأل بابا نويل!
ميرا: يا نهار أبيض… هو عنده رقم واتساب؟!
كيرا: (تضحك) لأاا… ننده عليه بصوت عالي.
الطفلتين يقفوا في نص المسرح ويصرخوا:
معًا: ياااااا بابا نويل!!!!
(يدخل بابا نويل يجري ويتكعبل)
بابا نويل: حد نده عليّا؟! افتكرت حد عايز عصير… لقيتكم أنتم!
ميرا: احنا محتاجين هدية للطفل يسوع!
بابا نويل: أحلى طلب! بس… أنا نسيت شنطتي في القطب الشمالي!
كيرا: يعني مفيش هدايا؟
بابا نويل: لأ… بس نقدر نروح ندور… يلا نعمل رحلة البحث عن الهدية!
---
🎬 المشهد الثاني: عند شجرة الكريسماس
(تتنور الإضاءة على الشجرة)
شجرة الكريسماس: مين اللي مزعّجني؟! كنت نايمة!
ميرا: شجرة بتتكلم؟! أنا لازم أبطل أكل شوكولاتة بالليل.
الشجرة: لأ يا شاطرة… أنا الشجرة الرسمية بتاعت العيد.
بابا نويل: عندك هدية للطفل يسوع؟
الشجرة: لأ… بس عندي "جرس" بيعمل تين تين!
كيرا: ده ينفع؟
الشجرة: لأ… ده بتاعي. (ترجّ الجرس بطريقة مضحكة)
---
🎬 المشهد الثالث: الحيوانات تدخل بالصفارة
(موسيقى مضحكة – الحيوانات ترقص)
أرنوب: أنا عندي جزرة سوبر لذيذة!
ميرا: يا أرنوب إحنا بندور على هدية… مش سلطة!
قطة: ميــاو… خدوا الكرة دي!
ميرا: دي بتاعتك… هتعيطي بعدها.
قطة: صح… رجّعوهالي! (تاخدها بسرعة وتخبّيها وراها)
كلبو: هوهو! خدو العظمة دي!
كيرا: دي شكلها منه… استر يا رب.
(الجمهور يضحك)
بطوطة: بطبطبط! عندي بالونة حمرا!
ميرا: لأ لازم حاجة أحلى… حاجة تفرّح الطفل يسوع.
---
🎬 المشهد الرابع: يظهر الملاك
(إضاءة بيضاء – موسيقى ملايكة)
الملاك: مساء الخير يا أبطال!
ميرا: إنت نازل من فوق؟!
الملاك: لأاا… من الأسانسير! (يمثل إنه بيضغط على زر)
بابا نويل: نحتاج هدية للميلاد.
الملاك: الهدية الحقيقية مش علبة… مش لعبة…
كيرا: أومال إيه؟
الملاك: قلب محب.
ميرا: يعني ندي المسيح قلبنا كامل؟
الملاك: أيوه… فرح… محبة… طاعة… دي أجمل هدية.
---
🎬 المشهد الخامس: ظهور النجمة
(نجمة تلمع – تتحرك على المسرح)
النجمة: أنا هاخدكم للمذود!
ميرا: يانهار أبيض… دي ماشية لوحدها!
بابا نويل: بسرعة ورا النجمة!
(يمشوا ورا النجمة بطريقة كوميدية – خطوات كبيرة ومبالغة)
---
🎬 المشهد الأخير: أمام المذود
(موسيقى هادية – إضاءة دافئة)
الملاك: قولوا معايا…
"يا طفل يسوع… إحنا جايين نقدّم لك قلبنا."
الجميع معًا بصوت الأطفال:
"يا طفل يسوع… بنحبك وهديتنا ليك… قلوبنا الطيبة."
بابا نويل: وأنا كمان! ولو محتاج شوكولاتة… موجودة!
(يرمي قطعة شوكولاتة في جيبه ويقع)
(ضحك الأطفال)
الشجرة: وأنا هرنّ الجرس! تين تين تين!
الحيوانات: بنحبك يا يسوع!
النجمة: كل سنة وأنتم منورين!
الجميع يغني ترنيمة خفيفة للأطفال (زي: "في بيت لحم كان في طفل صغير").
---
🎉 نهاية مضحكة لطيفة
ميرا: يا جماعة… الهدية الحقيقية مش العروسة ولا العربية… الهدية هي…
الجميع: القلللللب!
🎭 اسكتش : "لخبطة ليلة الميلاد"
(مضحك – 15 إلى 20 دقيقة – شخصيات كثيرة – مناسب للحضانة)
---
⭐ الشخصيات:
1. بودي – ولد شقي ودمه خفيف بيغلّط كتير
2. لولو – بنت ذكية جدًا
3. سطاّف الملايكة – ملاك كوميدي، دايمًا يغلط في الكلام
4. عمّ شاكوش – نجّار طيب بس عنده زفة
5. الدبدوب العملاق – بيظهر فجأة ويعمل دوشة
6. نجمة كبيرة – بتلمع وتتفاخر
7. شجرة كريسماس – بتتكلم كلام غريب
8. فرقة الزينة – (شرائط – كرة – جرس – فانوس)
9. حمار مذود – مضحك جدًا وبيتكلم
10. بابا نويل – أكتر واحد يعمل لخبطة
11. المذود – مشهد الميلاد
---
🎬 المشهد الأول: فوضى في الكنيسة
(إضاءة عالية – صوت جرس كبير)
يدخل بودي يجري، ماسك شرائط في كل مكان.
بودي: يا مصيبتي! الحفلة بكرة… والزينة اتلخبطت… والفانوس نام… والجرس اتعطّل… وأنا اتعجّنت!
لولو: (تدخل من ناحية تانية) إيه ده؟! أنت عملت إيه؟
بودي: أنا كنت بزيّن… بس الشرائط مسكت في هدومي…
(يلف حوالين نفسه ويتكعبل – ضحك)
لولو: يا بودي… كده الحفلة هتبقى لخبطة!
(يدخل عمّ شاكوش ماسك شاكوش كبير أوي)
عم شاكوش: مين نادى على شاكوش؟!
لولو: محدش…
عم شاكوش: خلاص… نمشّي شاكوش من غير شغل النهاردة!
(يمشي وبيبص للجمهور بطريقة مضحكة)
---
🎬 المشهد الثاني: دخول "سطّاف الملايكة"
(موسيقى ملايكة – ملاك ينزل بس جنحاته مقلوبة غلط)
بودي: أنت ملاك؟
سطّاف: أيوه يا ابني… أنا المسؤول عن ترتيب ليلة الميلاد… بس… حصلت لخبطة بسيطة.
لولو: لخبطة إيه؟
سطّاف: بدل ما أجيب المذود… جبت حمار المذود!
(يدخل الحمار يهز دماغه ويقول:)
حمار المذود: هه… ما أنا موجود! فين المشكلة؟
(ضحك)
---
🎬 المشهد الثالث: الحمار يشتكي
حمار المذود: بصراحة… أنا زعلان!
بودي: ليه يا حمار؟
حمار: كل يوم نفس الأكل… تبن تبن تبن! ده أنا لو ماشي في الشارع وكلت جرائد كان زماني بقيت مثقف!
(الجمهور يضحك)
سطّاف: يا ابني ركّز معايا… احنا بندوّر على هدية للميلاد.
حمار: بسيطة… ادوها تبن ممتاز!
لولو: تبن إيه بس… دي هدية للطفل يسوع!
حمار: يبقى لازم حاجة "أحلى من التبن!" (يفكّر بعمق بطريقة مضحكة)
---
🎬 المشهد الرابع: دخول الدبدوب العملاق
(الدبدوب يدخل ويوقع حاجات)
بودي: ده مين ده؟!
الدبدوب: أنا دبدوب… كنت نايم في الدولاب… صحّيت على دوشتكم!
لولو: عندك هدية للميلاد؟
الدبدوب: عندي أغنية… اسمعوها!
(يقف يغني بصوت وحش جدًا)
الجميع: كفااااية!
الدبدوب: طب خدو حضن!
(يحضن بودي ويكتمه)
بودي: سيبنيييي!
(ضحك)
---
🎬 المشهد الخامس: شجرة الكريسماس المجنونة
(الشجرة تدخل وتمشي بطريقة غريبة)
الشجرة: مفيش حفلة من غيري!
بودي: طب عندِك هدية؟
الشجرة: أيوه… هدية سحرية…
(تخرج كرة وتوقعها)
الشجرة: لا لا… دي بتاعتي.
(الجرس يدخل يهز نفسه)
الجرس: خدو أنا!
الكرة: لأ لأ… أنا!
الشرائط: لأ احنا!
(يتخانقوا بطريقة مضحكة)
لولو: يا جماعة… الهدية مش لعبة!
بودي: الهدية حاجة من قللللللللبنا!
---
🎬 المشهد السادس: ظهور النجمة
(النجمة تنور قوي وتعمل حركات استعراضية)
النجمة: أنا أهم نجمة في التاريخ… النجمة اللي قادت المجوس!
بودي: يا سلام… يعني عندك هدية؟
النجمة: لأ… بس عندي نور!
لولو: النور ده جميل… بس مش هدية كفاية.
---
🎬 المشهد السابع: بابا نويل يدخل غلط
(بابا نويل يدخل من الاتجاه العكسي – يتكعبل على المسرح)
بابا نويل: هــــو فيه هنا حفلة؟ ولا أنا غلطان؟
بودي: إحنا بندوّر على هدية للميلاد.
بابا نويل: بسيطة… أنا جبت هدايا للأطفال…
(يفتح الشنطة – تطلع حاجات غريبة: موزة – شراب – معلقة!)
لولو: إيه ده؟!
بابا نويل: أصل القزم اللي عندي لعب في الشنطة!
(ضحك)
---
🎬 المشهد الثامن: الحل
(موسيقى هادية – إضاءة جميلة)
يدخل سطّاف الملايكة واقف في النص:
سطّاف: الهدية الحقيقية… مش لعبة… ولا شجرة… ولا دبدوب…
الجميع: طب إيه؟
سطّاف: قلب نضيف… محبة… فرح… سلام… طاعة… ده اللي بنقدّمه للطفل يسوع.
بودي: يعني لو سمعت كلام ماما… دي هدية؟
سطّاف: أيوه!
لولو: ولو ساعدت صحابي؟
سطّاف: بالظبط!
الحمار: ولو قلتلهم يا جماعة كفاية تبن؟
الجميع: لأااااا!
(ضحك)
---
🎬 المشهد التاسع: الختام
الجميع يقف حوالين المذود
الجميع:
"يا طفل يسوع…
إحنا جايين نقدّم لك قلوبنا…
ونعيش سنة جديدة مليانة محبة وسلام."
بابا نويل: وأنا كمان… ووعد… الشنطة السنة الجاية هتبقى مظبوطة!
(يفتح الشنطة يقع منها حاجة مضحكة)
الجميع: كل سنة وأنتم طيبين! 🎉🎄
🎭 اسكتش : "المملكة اللي كانت ناسية العيد"
مدة: 15–20 دقيقة
مضحك + هادف + شخصيات كثيرة
---
⭐ الشخصيات:
1. ليلو – طفل ذكي ومرح
2. ميمو – طفل شقي وبيعمل لخبطة
3. الملكة روزانا – طيبة لكن ناسية معنى العيد
4. الحكيم زوسا – حكيم مضحك جدًا
5. الفارس نونو – يخاف من كل حاجة
6. الطباخ طنطون – أكتر شخصية كوميدية
7. فرقة الحيوانات – (قطة، أرنب، بطوطة، أسد جبان)
8. الملاك المبشِّر
9. نجمة كبيرة مضيئة
10. شجرة كريسماس
11. طفل صغير يمثّل “الطفل يسوع” – في نهاية المشهد
---
🎬 المشهد الأول: المملكة الحزينة
(إضاءة خفيفة – موسيقى حزينة خفيفة)
تدخل الملكة روزانا حزينة.
الملكة: يا ناس… مفيش فرح في المملكة! كل سنة نحتفل بالميلاد… السنة دي كله ناسي!
الفارس نونو: حاضر يا ملكة… ممكن نأجّل الحزن لبكرى؟ أصلّي خايف من الضلمة!
الملكة: يا ابني إحنا الصبح!
نونو: أيوه… بس أنا بخاف من احتمال الضلمة!
(الجمهور يضحك)
---
🎬 المشهد الثاني: دخول ليلو وميمو
(موسيقى سريعة – يدخلوا يجريوا)
ليلو: يا ملكة… إحنا سمعنا إن المملكة نسيت العيد…
ميمو: فإحنا جينا نفكركم!
الملكة: وإنتو هتعرفوني بحاجة أنا ملكة؟
ميمو: آه… أصل إنتي ملكة… بس إحنا أذكى!
ليلو: قصده… إحنا أطفال وبنفكر بسرعة.
(ضحك)
---
🎬 المشهد الثالث: اجتماع المفاجآت
(يدخل الحكيم زوسا لابس عباءة طويلة جدًا – يتكعبل فيها)
الملكة: يا حكيم… قول لنا… نعمل إيه علشان نرجّع فرحة العيد؟
زوسا: الحل بسيط… لازم نعرف:
العيد يعني إيه؟
مين نحتفل بيه؟
ليه كل سنة بنفرح؟
ميمو: وأنا عندي سؤال مهم… هنفطر إمتى؟
زوسا: على قد ما أنت شقي… على قد ما أنت جعان!
---
🎬 المشهد الرابع: اقتراحات مضحكة
الملكة: يلا يا شعب المملكة… قولوا اقتراحات نرجّع بيها فرحة العيد.
يدخل الطباخ طنطون
طنطون: نعمل تورتة كبيرة قد المملكة!
ميمو: وأنا هاكل النص!
طنطون: والنص التاني ليّ!
الملكة: العيد مش أكل بس يا طنطون!
---
يدخل الفارس نونو
نونو: ممكن نحتفل بدون إضاءة…
الملكة: ليه؟
نونو: علشان أنا بخاف من الإضاءة! يمكن الضلمة أحلى!
الجميع: لأااا!
---
تدخل الحيوانات
الأرنب: نرقص رقصة الجزر!
القطة: نعمل عرض "مياو الموسيقي"!
الأسد الجبان: نعمل حفلة بس… من غير دوشة… علشان أنا بخاف!
بطوطة: بطبطبط! نعمل بحر بط!
الجميع: لأااااا!
---
🎬 المشهد الخامس: ظهور النجمة
(إضاءة قوية – النجمة تدخل مضيئة)
النجمة: يا أهل المملكة… أنتو نسيتوا العيد الحقيقي…
الملكة: وإيه هو الحقيقي؟
النجمة: العيد مش زينة… مش أكل… مش ألعاب…
العيد هو ميلاد المسيح… نور العالم.
ميمو: يعني حضرتك جبتي نور؟
النجمة: أنا بس بدلكم عليه.
---
🎬 المشهد السادس: ظهور الملاك المبشّر
(موسيقى ملايكية)
الملاك: سلام للملكة… وللشعب كله!
الملكة: أنت جايلنا منين؟
الملاك: من فوق… بس السلم كان زحمة.
الملاك:
– العيد فرح
– العيد محبة
– العيد سلام
– العيد مشاركة
– العيد هو وجود المسيح وسطنا
ليلو: يعني نرجّع العيد لما نحب بعض؟
الملاك: بالظبط!
---
🎬 المشهد السابع: التحوّل
زوسا: يبقى نكتب قانون جديد للمملكة:
1. نحب بعض
2. نساعد بعض
3. نقول كلمة حلوة
4. ونفتكر إن العيد هو ميلاد المسيح
الملكة: وأنا jako ملكة… أعيّن ده قانون رسمي!
---
🎬 المشهد الثامن: ظهور "الطفل يسوع"
(إضاءة دافئة – موسيقى هادية)
يُكشف الستار عن مشهد صغير للمذود.
كل الشخصيات تتقدم واحدة واحدة.
الملكة: يا طفل السلام… رجّعت لينا فرح العيد.
ليلو: إحنا جايين نقدم قلوبنا.
ميمو: وأنا كمان… حتى لو أنا شقي… هبقى أحسن.
نونو: وهبطل خوف… شوية.
طنطون: وهبطل آكل 24 ساعة!
الحيوانات: وإحنا هنعيش سلام.
النجمة: وأنا هفضل منورة ليكم.
الملاك: وفرحة العيد تفضل معاكم.
---
🎬 المشهد الأخير: إعلان الفرح
الجميع معًا يقول:
"الميلاد فرح… الميلاد نور… الميلاد محبة…
وسنة جديدة حلوة على المملكة كلها!"
وينتهي بترنيمة ميلاد قصيرة للأطفال.
🎭 اسكتش: "أغرب رحلة للنجمة التايهة"
(20–25 دقيقة – مضحك جدًا – رسالة قوية عن المحبة، التعاون، وولادة المسيح)
---
⭐ الشخصيات:
1. توما – ولد شقي لكن قلبه طيب
2. فيرو – بنت شاطرة وذكية
3. النجمة التايهة – نجمة مضحكة جدًا عندها مشكلة
4. عم فوّهة – شخصية كوميدية غريبة بيصلح كل حاجة غلط
5. الدب زغلول – دب جبان لكنه طيب قوي
6. بندق الأرنب – سريع ويخاف من الضلمة
7. سوسو القطة – بتحس نفسها "نجمة هوليوود"
8. شجرة الميلاد المستحية – خجولة جدًا
9. ملاك نور – ملاك هادي ومسؤول
10. بابا نويل المحترِف في اللخبطة
---
🎬 المشهد الأول: النجمة توقع! 😱
(الإضاءة فوق – النجمة تنزل من فوق وتتكعبل وتقع على الأرض)
توما: يا نهار أبيض! النجمة وقعت!
فيرو: انتي النجمة اللي بتقودنا لبيت لحم؟
النجمة: كنت… بس وقعت!
توما: وقعتي من السما؟
النجمة: لأااا… من فوق اللمبة اللي في الكنيسة! 😅
فيرو: طب وإحنا هنحتفل إزاي من غير نجمة؟
النجمة: لازم حد يساعدني أرجع ألمع تاني.
---
🎬 المشهد الثاني: زيارة عم فوّهة الثرثار
(يدخل عم فوّهة بأدوات كتير – مفك – سلك – شاكوش – سبّاب)
عم فوّهة: مين محتاج إصلاح؟!
فيرو: النجمة وقعت.
عم فوّهة: بسيطة… نلزّقها بلاستر.
توما: بلاستر؟! دي نجمة مش ركبة!
عم فوّهة: خلاص… نغيّر البطارية.
النجمة: أنا سمّاوية يا عم… مفيش بطاريات!
(الجمهور يضحك)
---
🎬 المشهد الثالث: الحيوانات تظهر
(يدخل الدب زغلول يرتعش)
الدب: في حاجة وقعت؟ أنا سمعت صوت زلزال!
فيرو: ده صوت النجمة بس.
الدب: الحمد لله… افتكرت السقف وقع! 😨
يدخل بندق الأرنب يجري بسرعة.
الأرنب: فين الخطر؟!
توما: مفيش خطر.
الأرنب: طب أنا همشي… بحب السلام.
(يجري ويخبط في الشجرة)
سوسو القطة تدخل تمشي كأنها موديل.
سوسو: أنا سمعت كلمة "نجمة" قولت أكيد جايين يصوروني.
النجمة: أنا النجمة!
سوسو: إنتي؟! شكلك محتاج سبا بتاع نجوم!
(ضحك كبير)
---
🎬 المشهد الرابع: شجرة الميلاد الخجولة
(الإضاءة على الشجرة – تقف وهي مكسوفة)
فيرو: مالِك يا شجرة؟
الشجرة: مكسوووفة! كل سنة أزيّن الناس… ومفيش حد يزيّني أنا!
توما: طيب نصلّح النجمة وتنوّري فوقها.
الشجرة: آه… نفسي!
---
🎬 المشهد الخامس: السر الحقيقي وراء لمعان النجمة
(يدخل ملاك نور – إضاءة بيضاء – موسيقى هادية)
الملاك: إيه اللي حاصل؟
توما: النجمة وقعت ومش بتلمع.
الملاك: اللمعان الحقيقي مش من فوق…
الجميع: طب منين؟
الملاك: من جوّا… من القلب.
فيرو: يعني لو ساعدنا بعض… هترجع تلمع؟
الملاك: بالضبط!
النجمة: أنا محتاجة محبة… وتشجيع.
الدب: أنا هشجّعك… بس من بعيد عشان بخاف الضوء العالي. 😅
الأرنب: وأنا هجيب جزر… يمكن يفيد.
سوسو: وأنا هعملك ميك أب نجومي.
الشجرة: وأنا هقف ثابتة عشان تتعلّقي فوقيا.
---
🎬 المشهد السادس: لخبطة بابا نويل
(يدخل بابا نويل يجري – يقع – شنطته تتفتح – تخرج حاجات غريبة)
بابا نويل: أنا جبت هدايا!
توما: إحنا مش عايزين هدايا…
بابا نويل: إيه؟! أنا تعبت في الهدايا دي!
(يطلع من الشنطة: بطاطساية – شبشب – فرشة سنان)
فيرو: إيه ده؟!
بابا نويل: آه… القزم اللي عندي لعب في الشنطة.
الملاك: الهدية اللي بنقدمها اليوم مش لعبة.
الجميع: طب إيه؟
الملاك: هدية الميلاد… قلب طيب يعمل نور.
---
🎬 المشهد السابع: النجمة تلمع من جديد
(الجميع يقف حول النجمة – يشجعوها – يضحكوا – يغنوا)
الجميع:
"يا نجمة… يا نجمة…
نوّري… نوّري…
بالمحبة… بالسلام…
قلوبنا تديكي نور التمام!"
(يبدأ نور النجمة يزيد – إضاءة قوية – موسيقى ميلاد)
النجمة: رجعت لمعت!
الدب: يا رب ما تقع تاني!
الأرنب: لو وقعت أنا أول واحد يستخبى!
(ضحك)
---
🎬 المشهد الأخير: رسالة الميلاد
الجميع يقف حول المذود
الملاك:
"يا طفل يسوع…
جايين نقدّم لك أحلى هدية…
قلوبنا فيها محبة… فرح… سلام… وطاعة."
النجمة:
"ومن النهارده… كل واحد فينا يكون نور صغير في مكانه."
الجميع بصوت واحد: "كل سنة وأنتم طيبين… وميلاد مجيد!"
