أخر المواضيع

مجموعة اسكتشات لصوم اهل نينوى وقصة يونان

 مجموعة اسكتشات مختلفة لقصة يونان وصوم اهل نينوي

اسكتشات مختلفة لصوم يونان

 

🎭 اسكتش: يونان النبي… ربنا ما بيسيبش حد

المدة: 30–40 دقيقة

المرحلة: ابتدائي متقدم / إعدادي

الشخصيات:

الراوي

يونان النبي

صوت ربنا (من خلف الستار)

بحّار 1

بحّار 2

رئيس السفينة

الحوت (شخص أو أكتر بلبس مضحك)

ملك نينوى

أهل نينوى (مجموعة)

الدودة

الريح / الشمس (ممكن صوت فقط)

🎬 المشهد الأول: الدعوة والهروب

الديكور: بيت يونان – عصاية – لفافة

الراوي:

كان يا مكان، في زمان بعيد، كان فيه نبي اسمه يونان… ربنا بيكلمه، بس يونان كان عنيد شوية 😅

(صوت ربنا من بعيد):

يا يونان… قوم روح نينوى، ونبّههم إن شرهم طلع قدامي.

يونان (مضطرب):

نينوى؟! لا لا لا… دول ناس أشرار، ومش هيقبلوا كلامي… أنا أروح طرشيس أحسن!

الراوي:

يونان قرر يعمل نفسه مش سامع… وبدل ما يروح نينوى، راح على الميناء.

🎬 المشهد الثاني: السفينة والعاصفة

الديكور: مركب – حبال – صوت رياح

بحّار 1:

اركب يا عم، السفينة طالعة طرشيس!

يونان (مبتسم):

تمام… أنا كده ههرب من ربنا!

(صوت رياح شديد – العاصفة تبدأ)

بحّار 2 (مرعوب):

إيه اللي حصل؟! البحر هائج ليه كده؟

رئيس السفينة:

كل واحد يصلي لإلهه!

(يونان نايم)

بحّار 1:

إنت نايم؟! قوم صلّي!

يونان (مكسوف):

أنا السبب… أنا هربان من ربنا… ارموني في البحر والعاصفة هتهدى.

الراوي:

ورغم إنهم حاولوا ينقذوه، في الآخر اضطروا يرموا يونان.

(يرموه – العاصفة تهدى فجأة)

🎬 المشهد الثالث: بطن الحوت 🐋

الديكور: إضاءة زرقا – صوت مياه

الراوي:

لكن ربنا عمره ما بيسيب ولاده… بعث حوت عظيم!

الحوت (بصوت مضحك):

بلع بلع… يونان دخل عندي!

يونان (من جوه):

يااااه! ظلمة!

أنا غلطت يا رب…

(يصلي)

من جوف الهاوية صرخت… وربنا سمعني.

الراوي:

3 أيام و3 ليالي… يونان بيتوب وبيعترف بخطيته.

الحوت:

خلاص يا عم… ربنا قاللي أطلعك!

(يرميه على البر)

🎬 المشهد الرابع: نينوى والتوبة

الديكور: مدينة – ناس كتير

الراوي:

ربنا كلمه تاني… لأنه إله الفرصة التانية ❤️

صوت ربنا:

قوم يا يونان… روح نينوى.

يونان (بحزم):

حاضر يا رب.

يونان (ينادي):

بعد 40 يوم… نينوى هتخرب!

أهل نينوى (مرعوبين):

إحنا غلطنا! لازم نتوب!

ملك نينوى:

صوم وصلاة وتوبة لكل الشعب!

الراوي:

وربنا شاف توبتهم… ورفع عنهم العقاب.

🎬 المشهد الخامس: زعل يونان والقرعة

يونان (زعلان):

يا رب! ما أنا كنت عارف إنك رحيم!

الراوي:

يونان قعد تحت شجرة يقطين.

(الشجرة تظهر)

يونان (مبسوط):

آه… ضل حلو!

(الدودة تيجي تقضم الشجرة)

يونان:

ياااه! الشجرة ماتت!

صوت ربنا:

إنت زعلان على شجرة؟

وأنا ما أزعلش على مدينة فيها آلاف البشر؟

الراوي (بحكمة):

ربنا بيحب الكل…

وبيفرح بتوبة أي إنسان.

✝️ الرسالة الختامية (كل الشخصيات على المسرح)

الراوي:

ما نهربش من ربنا

ربنا إله الفرصة التانية

ربنا بيحب الكل حتى الأشرار لما يتوبوا

الطاعة أحسن من العناد

الكل مع بعض:

شكرًا يا رب… لأنك طويل الروح وكثير الرحمة 



🎭 اسكتش: يونان أونلاين… هروب × حوت × توبة

المدة: 45–60 دقيقة

المرحلة: ابتدائي / إعدادي (وينفع يتلعب للكبار كمان)

النوع: كوميدي – تفاعلي – فيه إفيهات

👥 الشخصيات

الراوي (خفيف دم)

يونان

ضمير يونان (شخص وراه دايمًا)

صوت ربنا

بحّار غشيم

بحّار ذكي

رئيس السفينة

الحوت (2–3 أطفال)

موبايل يونان (شخصية!)

ملك نينوى

مستشار الملك

أهل نينوى

شجرة اليقطين

الدودة

الشمس (صوت)

🎬 المشهد الأول: ربنا بينادي… ويونان بيزوّغ 😅

الديكور: بيت – شنطة – موبايل

الراوي:

في يوم من الأيام… ربنا حب يعمل حاجة حلوة، فاختار نبي…

(يبص ليونان)

بس النبي ده كان دماغه ناشفة شوية!

صوت ربنا:

يا يووونان…

يونان (مرعوب):

نعم يا رب… (يبص حواليه)

هو حد سامع؟

صوت ربنا:

قوم روح نينوى.

يونان:

نينوى؟!

(يبص للضمير)

إنت سامع؟

الضمير:

سامع… وربنا واضح جدًا!

يونان:

لا لا لا… دول ناس وحشين…

أنا أعمل نفسي مش متصل.

(يمسك الموبايل)

موبايل يونان:

📱 إشعار: “مكالمة من السماء”

يونان:

أقفل أقفل!

🎬 المشهد الثاني: الهروب العبقري 😎

الديكور: ميناء – سفينة

الراوي:

يونان قرر يهرب…

بس نسي حاجة صغيرة:

مافيش هروب من ربنا!

يونان (للبحّار):

السفينة رايحة فين؟

بحّار غشيم:

طرشيس… آخر الدنيا!

يونان:

تمام… احجزلي أقرب كرسي بعيد عن ربنا!

🎬 المشهد الثالث: العاصفة 🤯

(صوت رياح – السفينة تتقلب)

بحّار ذكي:

العاصفة دي مش طبيعية!

رئيس السفينة:

فيه واحد عامل مصيبة!

(يلقوا يونان نايم)

بحّار غشيم:

إنت نايم وإحنا بنغرق؟!

يونان (يفوق):

أنا السبب…

الضمير:

قول الحقيقة!

يونان:

أنا هربان من ربنا.

رئيس السفينة:

يعني إيه؟!

يونان:

يعني لو رمّيتوني البحر… كله هيهدا.

بحّار غشيم:

طب يلا!

(يرموه – العاصفة تهدى فجأة)

الكل:

😳😳😳

🎬 المشهد الرابع: الحوت العظيم (كوميديا عالية) 🐋😂

الديكور: الحوت داخل المسرح

الحوت 1:

يا جماعة حد قال أكل؟

الحوت 2:

دي وجبة جاية من السما!

(يبلعوا يونان)

يونان (من جوه):

ياااه!

ريحة مش لطيفة…

حر…

ضلمة…

(يصلي)

يا رب أنا غلطان!

الضمير:

قلتلك ما تهربش!

يونان:

خلاص… وعد مش هكررها.

الراوي:

3 أيام… يونان بقى إنسان تاني.

الحوت:

يا عم خلاص… بطني وجعتني… اطلع!

🎬 المشهد الخامس: نينوى (توبة على الطريقة الكوميدي) 😄

الديكور: مدينة – ناس بتضحك

يونان:

يا أهل نينوى…

بعد 40 يوم… المدينة هتخرب!

أهل نينوى:

😳😳😳

ملك نينوى:

وقف كل حاجة!

صوم!

صلاة!

توبة!

مستشار الملك:

حتى الحيوانات؟

الملك:

حتى القطط!

الراوي:

والناس تابت بجد…

وربنا فرح بيهم.

🎬 المشهد السادس: يونان الزعلان 😒

يونان:

يعني إيه؟!

أنا تعبت على الفاضي؟

الضمير:

إنت زعلان ليه؟

يونان:

كنت عايزهم يتعاقبوا!

(شجرة اليقطين تطلع)

يونان:

آه… ضل… نعمة!

(الدودة تيجي)

الدودة:

قرض قرض…

(الشجرة تقع)

يونان:

لاااا!

حر!

عطش!

صوت ربنا:

إنت زعلان على شجرة؟

وأنا ما أزعلش على ناس؟

يونان (مكسوف):

حقك يا رب…

🎬 النهاية: الرسالة ✝️

الراوي:

ربنا بيحب الكل

مافيش هروب من ربنا

التوبة تغيّر أي حد

وربنا دايمًا إله فرصة تانية

الكل مع بعض:

شكرًا يا رب ❤️



🎭 اسكتش: يونان في قاعة الانتظار

المدة: 20–25 دقيقة

الفكرة:

يونان كل ما يهرب من ربنا يلاقي نفسه في “قاعة انتظار” غريبة… كل مرة يتأخر عن الطاعة، الانتظار يطول أكتر 😄

👥 الشخصيات

الراوي

يونان

موظف قاعة الانتظار

ضمير يونان

صوت ربنا

البحّار

الحوت (شخص واحد بس)

🎬 المشهد الأول: النداء

الديكور: كرسيين – لافتة مكتوب عليها “قاعة الانتظار”

الراوي:

يونان نبي… بس كان عنده مشكلة صغيرة…

بيحب يأجّل كلام ربنا!

صوت ربنا:

يا يونان… روح نينوى.

يونان:

حاضر يا رب… بس مش دلوقتي.

(يختفي النور – يظهر لافتة قاعة الانتظار)

يونان:

هو أنا فين؟

الموظف:

قاعة الانتظار.

يونان:

انتظار إيه؟

الموظف:

انتظار الطاعة 😄

🎬 المشهد الثاني: قرار الهروب

يونان:

طب أهرب أحسن.

الموظف (يديله رقم):

اتفضل… رقمك 1.

الضمير:

ما تطاوع وخلاص؟

يونان:

لا… أنا مستعجل!

الراوي:

يونان هرب…

لكن لقى نفسه في قاعة الانتظار تاني!

الموظف:

رقمك بقى 5.

يونان:

ليه كده؟!

الموظف:

كل تأجيل… رقم أطول.

🎬 المشهد الثالث: السفينة

الديكور: حبل – صوت بحر

بحّار:

اركب السفينة!

يونان:

تمام!

(عاصفة)

يونان:

لا لا لا!

(يختفي المشهد – قاعة الانتظار)

الموظف:

رقمك 20.

يونان:

😱

🎬 المشهد الرابع: الحوت

الحوت (يدخل بهدوء):

اتفضل معايا شوية.

يونان:

لااا!

(ظلمة بسيطة)

يونان (يصلي):

يا رب سامحني… أنا غلطان.

الراوي:

أول مرة يونان ما يستناش…

وأول مرة يطيع.

🎬 المشهد الخامس: القرار الصح

(قاعة الانتظار – الموظف يبتسم)

الموظف:

مبروك… دورك خلص.

يونان:

يعني إيه؟

الموظف:

لما نطيع… مفيش انتظار.

صوت ربنا:

قوم يا يونان… روح نينوى.

يونان (بحماس):

حاضر يا رب… دلوقتي!

🎬 النهاية

الراوي:

الطاعة ما تتأجلش

الهروب يطوّل الطريق

ربنا دايمًا مستنينا نرجع

الكل مع بعض:

الطاعة أحسن من الانتظار ❤️

✅ مميزات الاسكتش

✔️ ديكور بسيط جدًا

✔️ شخصيات قليلة

✔️ فكرة جديدة مش تقليدية

✔️ سهل الحفظ للأطفال

✔️ ينفع يتلعب في فصل أو مسرح صغير



تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -